Sida 2 av 2

Re: AKUT Hur ska jag kunna byta nedre högre motorfäste när damasken är ivägen för hylsa och verktyg???

Postat: tor 14 jun 2018, 16:21
av Prophetone

Re: AKUT Hur ska jag kunna byta nedre högre motorfäste när damasken är ivägen för hylsa och verktyg???

Postat: tor 14 jun 2018, 17:09
av klacken
Bryt motorn lite åt sidan så får du nog på hylsan.

Re: AKUT Hur ska jag kunna byta nedre högre motorfäste när damasken är ivägen för hylsa och verktyg???

Postat: lör 16 jun 2018, 15:28
av Cordings
Tack för tipsen. Hoppas att något av dem fungerar. Jag ska tillägga att jag redan sett FCP Euro videon, men det jag inte tänkte på då var att han väljer att skruva loss den från andra sidan. Jag antar att det finns en anledning till att han gör så (dvs det går inte eller är jävligt omständigt från den sida jag försöker). Jag ska prova koppla ihop skiftnyckeln med spärrskaftet men jag har också beställt kortare 17 mm hylsa på nätet. Med den kanske jag precis kommer in. Om inget annat funkar så antar jag att det går att hyra lyft för att kunna lossa på den från andra sidan som i FCP Euro videon.

Re: AKUT Hur ska jag kunna byta nedre högre motorfäste när damasken är ivägen för hylsa och verktyg???

Postat: lör 16 jun 2018, 15:30
av Cordings
En annan lustig sak är att på vissa videos, trots att det är "samma" bil, så sitter damasken inte rakt ovanför bulten/skruven utan mer åt sidan. Trodde att samma bilmodell såg likadan ut på undersidan och insidan.

Re: AKUT Hur ska jag kunna byta nedre högre motorfäste när damasken är ivägen för hylsa och verktyg???

Postat: tis 19 jun 2018, 23:07
av Cordings
jiha1968 skrev: ons 13 jun 2018, 22:44 eventuellt ta en domkraft och en god träkloss vid kanten av oljetråget under motorn, ta bort dom två små bultarna på motorfäste, hissa upp lite eller dra motorn/drivaxeln bort/upp ifrån den bulten du vill lossa.
(Lyft inte motorn för mycket, då det finns risk att inre drivaxelknut går isär eller får för mycket belastning/brant vinkel)
Nu är det gjort! Var för feg med motorn sist. Läste att det inte är rekommenderat att hissa mer än 30mm och insåg att det är ganska mycket i sammanhanget. Jag fick hissa på rätt rejält för att få plats. Inte ens då var det generös med plats men det gick iaf (med en vanlig ganska stor hylsa). Så till er andra som eventuellt upplever samma problem - ni måste hissa upp motorn ganska mycket.

Hade svårt att bedöma skicket på gamla motorfästet men det blev en märkbar skillnad efteråt. Växlar mycket mjukare och kändes som att den presterade bättre rent allmänt. Riktigt kul. :-)