Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oskarlb
#1254523
Hej!

Är lite fundersam hur tacksamma dessa bilar är att trimma. Vet att BSR har ett steg 1 som skrämmer upp bilen till 320hp. Men om man vill ta detta längre, vad är svagaste länken? Någon som har trimmat dessa motororer överlag?
Användarvisningsbild
av snepo
#1254560
Hej har en gång trimmat en S80 T6 99:a. Där var vxl lådan klen. Fick 315 hk med TM Chiptuning. Körde den mellan 28000-33000 mil. Gick som ett skott,utan problem.
av Oskarlb
#1254843
Precis, det är också en uppfattning jag har fått. ÄR det samma låda i S80 som i XC90 då dom finns som AWD?
Användarvisningsbild
av jaun
#1255111
Själv väldigt sugen på att knuffa på en XC90 T6:a till 320hk, blir nog riktigt trevlig kloss att skicka iväg, motorn är fantastisk, men lite orolig över den där automatlåda. Om jag förstått det rätt så är det oftast överhettning eller obefintliga oljebyten som skapar problem? Kan man bränna på lite då och då så länge man inte har typ en husvagn kopplad? Finns det någon här med ett bra facit? Om den ändå kommer skära ihop, är det inte lika bra att göra det med stil? :devil:

Hittade inte den värsta forumtråden jag läst om lådan men den finns där ute :-)

Annars är det här klippet om lådan riktigt trevlig :nerd:
av Leopold
#1255112
Ser ju enkelt och smidigt ut för vilken hemmafifflare som helst det där... bara att ta i sär ju.

Men helvete vad överjävligt att få ihop! All respekt till folk som kan mecka med dylikt det ser ju helt vansinnigt ut. Ett segment såg ut nästan som att man pillade isär en hjärna... oj.
av MickeM
#1255245
Jag tror att alla T6 har den kassa GM lådan av utrymmesskäl.

Problem pga uteblivna oljebyten är främst de skapliga AWlådorna som siter i 5cyl. (Aisin Warner)
Visst är det ett problem i GM lådorna också, men dom är ökänt struliga.
GM hävdar att det sitter i Volvos programvara, (som uppdaterades) och Volvo att lådan är för klen.
Där står vi....

Googla!
Användarvisningsbild
av jaun
#1265468
Jaha, som förutspått rasade lådan bara ett par månader senare, utan trim. Gasade upp till 70 från en rondell, inte alls våldsamt fort, så rasslade det till som en näve grus och varvräknaren stack iväg. Nu driver den inte på några växlar. Den höll runt 19,000 mil :oops:

Vad gör man nu? Finns det några aktörer som triple edge performance lite mer lokalt i Sverige(sthlm) som kan renovera och förstärka lådan utan att ruinera sig?

Förlåt om jag tar över tråden men tyckte den passade in.
av Schmoyoho
#1265480
Du måste väl ner med lådan i vilket fall, så har du kikat på vad en utbyteslåda från skroten kostar? Angående kvaliteten så är det inget fel på hårdvaran enligt jänkarna på Swedespeed, om man utgår från att de har någon sorts insikt i andra amerikanska bilar där lådan också suttit. Hur länge hann du ha bilen trimmad förresten, om du för dryga två månader sen fortfarande bara spekulerade?

Etiologi åsido är ju lådorna nog illa beryktade i gamla S80 T6. Lägg på +50 hk, några hundra kilo och AWD på en redan underdimensionerad låda så... Ja, man får väl sig att göra. Även XC90 V8 med samma effekt som de trimmade T6:orna i fråga brukar kunna ta kål på de nyare och mycket bättre beryktade 6-vxl AW-TF80, om man kör mycket stadstrafik och har tung högerfot.
Användarvisningsbild
av jaun
#1265632
Schmoyoho skrev: sön 19 aug 2018, 05:59 Du måste väl ner med lådan i vilket fall, så har du kikat på vad en utbyteslåda från skroten kostar? Angående kvaliteten så är det inget fel på hårdvaran enligt jänkarna på Swedespeed, om man utgår från att de har någon sorts insikt i andra amerikanska bilar där lådan också suttit. Hur länge hann du ha bilen trimmad förresten, om du för dryga två månader sen fortfarande bara spekulerade?

Etiologi åsido är ju lådorna nog illa beryktade i gamla S80 T6. Lägg på +50 hk, några hundra kilo och AWD på en redan underdimensionerad låda så... Ja, man får väl sig att göra. Även XC90 V8 med samma effekt som de trimmade T6:orna i fråga brukar kunna ta kål på de nyare och mycket bättre beryktade 6-vxl AW-TF80, om man kör mycket stadstrafik och har tung högerfot.
Den trimmades aldrig då jag var osäker på om lådan skulle hålla, men det behövdes tydligen inte mer än orginal effekt. Jag är lite skeptisk till att stoppa i en utbyteslåda som inte har förbättrats på något sätt. I så fall bara för att sälja bilen till någon annan, vilket inte skulle kännas så bra.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]