Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254454
Igår när jag hade bytt motorfäste såg jag en blöt fläck ganska exakt under förardörren. Försökte titta om något läckte där men kunde inte se var det skulle komma ifrån.

Imorse när min fru for till jobbet hade hon noterat ny fläck under bilen och så säger hon att den ger felkod motor system failure nu och triangel lyser på instrumentpanelen. Ingen annan lampa lyser.

Vad kan det vara som läcker under dörren? Det började i samband med att jag bytte övre motorfäste men jag har ju inte rört någonting med vätska i.
#1254474
Är du säker på att det inte är kondensvatten från luftkonditioneringen som runnit dit?

Vid den här tiden på året med fuktig varm luft så rinner det rätt mycket vatten helt naturligt. Är det olja eller glykol i pölen är det något annat. Är det rent vatten så är min gissning kondensvatten från luftkonditioneringen.
#1254477
Saken kompliceras av att det är min fru som har bilen på sitt jobb nu. Verkar dock inte finnas någon sådan felkod som hon beskriver. Jag frågade henne om det inte stod motorsystem serv erfordras. Och då sa hon att det nog var så det stod. Men det är svårt att veta om hon minns rätt. Jag har sagt att hon inte ska starta bilen mer innan jag fått kolla på den.

Verkar heller inte läcka längre under bilen längre. Jag undrar om det kan vara WD40-oljan som jag sprutade på hejvilt igår på vissa muttrar på tvärbalken och motorfästet. Eller kanske vatten som ni säger?

Skulle motorservice meddelande kunna uppstå efter byte av motorfästet? Det jag tänker att jag kan göra är att kolla så att det är rätt moment på alla bultar annars har jag ingen idé just nu. Har nyligen bytt olja, filter, tändstift, rengjort spjällhus, bytt bränslefilter. Har dock hört ibland ett klonkande ljud med 20-30 sek intervall någonstans kring passagerarsidan i motorrummet. Men det får bli en egen tråd misstänker jag...
#1254586
Som sagt:
Mycket osannolikt att det hänger ihop med motorfästebytet.
Det finns inget i direkt närheten du kan ha kommit åt heller.
Den känner inte av för löst moment. Jag lovar. Så avancerade är dom inte.....

En varning om "Motor. Service erfodras " i färddatorn är ingen jätteorsak att inte köra bilen om övriga lampor slocknar.
Kolla oljelampan främst!
Dock inte köras i onödan. Men hem och till verkstad, typ.

Förresten:
Det är inte så att den bara tycker att det är dags för service? Dvs vanliga mil/tidbaserade service indikeringen.
Den står i färddatorn "service nu" eller nått sådant, tillsammans med gul triangel på min V70 2005.
Släcks lätt med "read"knappen eller av sig själv efter några sekunder.

Be henne slå på tändningen bara och säga vad bilen säger.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]