Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254402
Hej,
Jag har en v70, 2006 2,4d.
Det känns som att bilen "flyter" lite vid 110-120 km/h Höger framdäck är lite mer slitet än det vänstra. Kan tycka att vid samma hastighet så är rattresponsen lite sämre dvs kan rycka lite smått i ratten utan att bilen reagerar.

Finns det någon snäll därute som har en tanke kring vad det kan vara för något?

Tack!
#1254409
Sliten/uppmjukad länkarmsbussning troligast med den betende-beskrivningen.
Kan också vara en styrled eller spindelled, men då brukar båda framhjulen slitas lika snett.
Samma med dålig framvagnsinställning.
#1254428
Tusen tack!
Jag har haft lite misstänkar kring fel hjulinställning pga att en kille skulle hjälpa mig med ett hjullagerbyte för ett par år sedan och eftersom han inte kunde få loss hjullagret så bytte han drivaxeln+navet+lager... i en klump. Jag hade en känsla att jobbet blev ok gjort men kunde inte hitta något direkt fel då. Detta var för ett par år sedan. Men bilen uppförde sig inte såhär då utan detta började hända nyligen.

Jag hade lite misstankar på att någon styrled är kass men även misstankar kring länkarmen för att jag hört att dessa brukar behöva bytas... Lyfte upp bilen ikväll och försökte känna på hjulen men kunde inte känna något glapp.

Kom gärna med fler tips om någon har.
Nu börjar jag fundera på ytterligare ett par saker. Om nu länkarmen är dålig, kan jag felsöka på något sätt? Brukar besiktningen upptäcka felet (bilen ska ändå besiktigas snart). Brukar man byta på båda sidor eller bara den som är kass? Brukar hjulinställning behövas efter bytet?
Tusen tack!
#1254518
Den är dålig. Svar Ja.

Men man kan se igenom ändå.
Men gummit är murket/uppmjukat och har släppt lite ifrån aluminiumet.

Byt båda om du har råd. Sannlikt lika dåliga.
Framvagnsinställning behövs så byt misstänkta styrleder med en gång.
Annars blir det hjulinställning igen sen..

Mekanikern bytte nog allt pga limmad drivknut. Ibland går det inte isär.
#1254582
Ibb skrev:"Men man kan se igenom ändå." Det var lite det jag funderade kring då de ser likadana ut...

"Misstänkta styrleder" - är det någon speciell man ska kolla på eller?
Tusen tack!
Den främre bussningen har inte gummi hela vägen runt symmetriskt.
Men den på bilden är kass.

"Misstänkta styrleder", dvs ryck och känn noga på alla 4 styrleder och även spindelleden. (Du misstänkte ju styrled också)
Eftersom du måste göra hjulinställning ,ed länkarmsbyte, så kan det vara ekonomi att byta mera delar nu, så du inte ganska snart får byta en eller flera styrleder och göra hjulinställning IGEN!
Spindelled likaså, men inte riktigt lika känsligt för hjulinställningen.

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]