Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1254284
Jag letar efter en V70 (eller XC70) runt -02 - -06 med automat. Har alla dessa oljesticka? Med tanke på Volvos filosofi när det gäller service på automatlådor så vill man ju gärna kolla att oljan inte ser alltför risig ut om man är spekulant på en bil som passerat 20k mil.

Något särskilt man bör tänka på (angående automatlådan) när det gäller provkörning?
#1255445
Tror att alla bilar har sticka förutom dom nyaste då har man nivåöga men är inte säker.

Jag har en xc70 från 2005 den har sticka iaf.

När jag köpte den hade den gått 18500 mil och hade hårda växlingar, så jag spolade lådan med kanske 12-15 liter olja sen gick den mycket mjukare i växlingarna.
Har gått bra sen dess.

Du kan kolla färgen på oljan när du har provkört och nivån. För att veta exakt så måste du koppla in dator och kolla nivån vid en viss temperatur tror det är vid 60 grader någonting (kan ha jättefel här)

Men du kan fuska igenom att provköra bilen 15-20 min helst landsväg/motorväg och sedan kolla nivån. Tänk på att du kollar nivån med bilen igång och innan du lyfter upp stickan så har du gått igenom alla växellägen.

Tänk på när du provkör att Volvo automater inte går att jämföra med t.ex tyska bilar.
#1255464
De femväxlade lådorna brukade mig veterligen ha sticka, ja. Kanske finns det undantag. Däremot har ingen av de sexväxlade lådorna sticka.

Rent allmänt är det ju en god idé att se till att bilen är kall när man får köra den, och sen köra den normalt tills den fått bli varm. Varför ha bråttom med en provkörning? Ger man det 30-60 minuter så hinner man ju både se över allt på bilen samt provköra den under lite olika förhållanden. Men har man bråttom så är rekommendationen i VIDA (iaf för 6-vxl lådan men bör ju vara samma för 5-vxl) att inte använda broms och gas samtidigt utan att manuellt välja tredje växeln och gasa från stillastående, då det låter momentomvandlaren jobba mer. Jag har försökt den metoden inför en adaptionskörning men tyckte den dels kändes jobbig och slitsam för bilen så jag rekommenderar hellre en tur genom stan i låg fart.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]