Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254173
Hej
Jag har en v70 05 där jag har har problem med läkström, efter endel letande så visade det sig att om jag lossar d+kabeln från generatorn så försvinner det mesta av strömmen och mäter man mellan kabeln och jord så är det 12,5 V där med tändningen av, vi har även en v70 02 och där är 0V vid samma mätning någon som har en förklaring?
#1254195
Du har en stor laddregulatorakillnad mellan 02 och 05. 05 har en LINsignal mellan generator och CEM, medan 02 har en analog. Kanske inte relevant jämförelse dom bilarna emellan.
2005 uppgraderades elektroniken betydligt.
#1254230
Jag vet inte svaret på din senaste fråga.
Aldrig mätt spänning där.
Jag bara påpekar att dom årsmodellerna har betydande skillnad i signal till CEM.


Men det är OFTA larmsirenen om det drar tjuvström.
Drar man säkringen märker man om det slutar, eller mäta förbrukningen via säkringen.

Hur mycket drar det när den gått i dvala?
#1254236
Läste på något engelsk / amerikanskt forum att lös D+ visar 12 volt, men det är ingen effekt bakom. Skulle du försöka tända en glödlampa lär det inte bli något. Kopplar du in D+ igen blir det 0 volt.
#1254239
Vill dock återkomma med att trasiga dioder i generatorn kan skapa läckströmmar . Alternativet är att kolla läckströmmen vid batteri, koppla ifrån hela generatorn och kolla om läckströmmen upphör.
#1254286
Ja, detta är knappt 5 W. Inte bra. Men hur mäter du, lyckas du stänga alla dörrar och läser värden genom glasruta? Jag noterade att när jag mätte på min S80 måste jag stänga bakluckan riktigt för att få korrekt värde med BUS-system som gick i viloläge. Jag fejkade detta genom att manuellt påverka låsmekanismen på samma sätt som när luckan stängs. Glöm ej att låtsasöppna luckan innan du åter stänger den normalt.

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]