Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Råraksätaren
#1254032
V70 2005:a, 140 HK motorn, däck 195 x 65 R15
Styrstopp V70 Vänster fram 2018-CC33CC.jpg
Add description
Styrstopp V70 Vänster fram 2018-CC33CC.jpg (119.43 KiB) Visad 1004 gånger
Som den eventuella bilden visar så är styrstoppen nedslitna och behöver bytas ut.
Ska jag köpa nya styrstopp på Mekonomen för 135 kr styck, 270 kr för två om jag har rätt prisuppgift eller ska jag köpa nya styrstopp på Bilia för 213 kr styck, 426 kr för två?

Är Mekonomens styrstopp tillräckligt mjuka så att det är styrstoppen som slits istället för delen som styrstoppen går emot?
Det vore väl dumt om de är för hårda så att delen styrstoppet går emot slits ut istället för styrstoppet?

Är det dumsnålt att köpa styrstoppen på Mekonomen istället för Bilia?

Om jag har rätt prisuppgifter och räknar rätt så blir 2 stycken av Mekonomens styrstopp 156 kr billigare än Bilias styrstopp.
Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1254037
Styrutslagsbegränsaren (styrstopp) är väl av plast i vilket fall som sen är det metall som går emot på motsatta sidan.


/M
av MickeM
#1254109
Vill du köpa dyra plastbitar, eller ännu dyrare plastbitar?
Kvalitetskillnad?
Knappast, och hursomhelst så kanske det kvittar om dom nya dyra håller 10 år, och dom svindyra i 13 år?
Du byter dom ju på 15min. Max!

Anledningen till att dom finns är bara för att minska knackljud som uppstår metall mot metall.
av Råraksätaren
#1254142
Stort tack för alla svar.
Då vet jag att alla styrstopp är mjuka eftersom de är av plast och att kvalitetsskillnaden är liten mellan de dyra och billiga styrstoppen.
Tack för tippset att byta sida, vända på styrstoppen, det har jag inte alls tänkt på att det går att göra.
Anledningen till att jag vill byta eller vända på styrstoppen är att däcken tar i hjulhuset när jag svänger med fullt rattutslag trots att jag har 195 x 65 R15 däck på bilen.
av MickeM
#1254145
Men tar 195/65 R15 däcken i innerskärmen?
Har du rätt ET på fälgarna?

Men visst, omöjligt är det inte...
av Råraksätaren
#1254761
Angående ET måttet på mina fälgar.
På aluminium fälgarna med dubbfria vinterdäck står det om jag ser rätt 6,5 x 15 x 43, väldigt otydlig märkning om detta på aluminiumfälgarna, svårt att se.
På plåtfälgarna med sommardäcken står det 6½ JX 15H2 / ET43.
Däck som sagt 195 x 65 R15, jag ska försöka visa slitaget från däcken i hjulhuset med en bild.
Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska vrida de gamla styrstoppen 180 grader och skruva fast dem igen eller om jag ska köpa nya styrstopp.
HjulhusCC33.jpg
Add description
HjulhusCC33.jpg (139.28 KiB) Visad 812 gånger
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1254794
Det där er väl gummiringen på bromsslangen som skavt.


/M
av eddar
#1254813
v16v skrev:Byt sida på styrstoppen så har du nya billigt och bra.
Magnus-B skrev:Det där er väl gummiringen på bromsslangen som skavt.
/M
Dessa har rätt . . .

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]