Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pinussen
#1253974
Hej,

just köpt en XC70 -05 2.5T automat att ha som andra bil, blir mest till att dra släp, köra byggmaterial, kanske nån längre resa. Har gått drygt 29000. Riktigt trevlig bil, bra drag i turbon. Det känns som AWDn funkar OK och kickar in på grusväg och med lite provokation. Inte helt kompis med växellådan, hade samma i V50an tidigare, tycker det jämt känns som den slirar på kopplingen och inte kan bestämma sig. Väldigt mjuk fjädring också :) Säljaren sa att den skulle vara så men vet inte riktigt...

Den har diverse småproblem men det som är mest akut att fixa är vibrationer i framvagnen. Uppåt 100+ så börjar det vibrera ordentligt i ratten vid gaspådrag/motorbroms. Vid mindre motorbelastning är det inte alls lika mycket. Den känns även ganska orolig i framvagnen vid högre fart, smårör sig åt olika håll känns det som även om styrningen i övrigt känns rätt OK, inget glapp. Lite klonkande nere till vänster när man kör över gupp. Handlaren bytte höger spindelled för att få den genom besiktningen.

Min amatöranalys av problemet är att drivaxalarna är dåliga + kanske någon obalans i hjulen. Kan även tänka mig att fler grejjer börjar glappa i framvagnen. Motorbussningar?

Nästa steg blir nog att lyfta upp den och rycka i hjulen och diverse delar undertill för att bli lite klokare. Kanske börja med att byta drivaxlarna om de känns glappa? Byter man båda samtidigt i så fall? Såg att de inte var så fasligt dyra som jag trodde.

//Björn

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]