Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1253954
Hastighetsmätarens temperatur på syrrans bil pendlar mellan 2-5°C, vilket är fel. Lite av AC:ns automatik uteblir också då man själv måste skruva på reglagen för att få till rätt temperatur.

Om jag förstår det rätt finns det en sensor i varje spegel men det är sensorn i spegeln på passagerarsidan som ger info till DIM och CCM. Men jag är helt ny på att skruva i P2:orna så jag vänder mig hit istället för att riva på måfå. Är det enklast att byta sensorn rakt av? När jag googlade hittade jag främst trådar om S40/V50 men där påstods det sensorn även kunde påverka motorstyrningen, men så antar jag inte alls är fallet på P2:orna? I samma trådar sades det att det var vanligt med korrosion i något visst kontaktstycke men det vet jag inte heller om det gäller V70N eller i vilket/vilka kontaktstycken man i sådana fall bör leta.

Finns inga felkoder heller, bör tilläggas.
#1253991
Min bil är en s80 -01, jag vet att senare bara har i en spegel men jag kan inte exakt från vilken årsmodell det gäller.
Den som sitter i vänster spegel är till ECM och den i höger spegel är till DIM, jag bytte nyligen bägge mina för båda visade fel, mycket enkla att byta faktiskt och kostade 200kr styck på volvo.
#1255298
Sent svar men hur svåra är de att byta? Byter man via spegeln eller måste man demontera något i dörrsidan för att komma åt? För 200 kr är jag lite frestad att pusha på det alternativet och bara byta, knappt så jag orkar böka med att läsa av vad VIDA säger för värden.

Fast nu när jag läser om era svar, hur märkte du att temperatursensorn för ECM var knas? Gav det några symptom eller upptäckte du det när du kikade i VIDA?
#1255390
Man får ta bort dörrsidan och sen spegeln för att kunna byta givaren men det var väldigt enkelt faktiskt.
Jag hade inte märkt någon på ECM att den givaren var trasig utan det var bara som jag uppmärksammade när jag tittade i VIDA då jag fått reda på att där var givare i båda speglarna, VIDA visade inga felkoder för mig på någon av givarna men båda givarna visade 4 minusgrader när det var 10 plusgrader ute för mig och efter bytet visar bägge korrekt.
Dock hade jag lite misständningar ibland vid acceleration innan jag bytte givare som nu har försvunnit men jag har ingen aning om det var orsakat av att den gav fel värden.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]