Sida 1 av 1

Klippte vid fullgas

Postat: mån 29 jan 2007, 09:06
av deska
tänkte höra en grej med alla motorkunniga här. I morse när jag raceade till jobbet som vanligt :) så drog jag på ganska bra på påfarten till motorvägen och då klippte gasen lite, typ ryckte till. Kan det varit antisladden som grep in?? Blir ju lite nojjig eftersom ja e rätt kass på engines :(

Postat: mån 29 jan 2007, 09:52
av Brainy
Varvstoppet?

/Anders

Postat: mån 29 jan 2007, 09:55
av deska
Brainded skrev:Varvstoppet?

/Anders
hm ja du :) vet faktiskt inte säkert. tror det var uppe vid 3 ungefär.

Postat: mån 29 jan 2007, 10:26
av Brainy
aha, då bör det ju inte ha varit varvstoppet. Smällde den av rejält eller ströp den bara effekten?

Kan ju vara att turbon överladdade(= inte bra) så den skjöt laddtrycket, vilken motor är det? är den chippad?
Kan ju även vara att den detekterade en spikning.

Men var det en snällare strypning så var det nästan garanterat antispinnet.

mvh
/Anders

Postat: mån 29 jan 2007, 10:36
av deska
Brainded skrev:aha, då bör det ju inte ha varit varvstoppet. Smällde den av rejält eller ströp den bara effekten?

Kan ju vara att turbon överladdade(= inte bra) så den skjöt laddtrycket, vilken motor är det? är den chippad?
Kan ju även vara att den detekterade en spikning.

Men var det en snällare strypning så var det nästan garanterat antispinnet.

mvh
/Anders
2.5t ej chippad. den släppte lite bara inte mkt men den tappade kraft en mkt kort sek. sen var allt som vanligt. drog på en del senare för att testa men då hände inge. (va e en spikning?? vad innebär att turbon överladdar?? - kan inte så mkt om moterer som du hör :) )

Postat: mån 29 jan 2007, 11:10
av Brainy
Då ska du se att vägbanan bara var lite hal just där.

Bensinen ska antändas vid tändstiftet och sedan brinna igenom förbränningskammaren. Spikning är när bensinen antänder före tändstiftet (självantänder), när detta sker så uppstår ett för stort tryck (och temperatur) i motorn och kan då skada kolvar, ventilsäten, ventiler, packningar t.ex. topplockspackningen osv. Det är därför du ska köra med 98oktan istället för 95oktan om du har en chippad bil, pressar du på en icke chippad turbo mycket så kan det också vara tänkvärt att använda 98oktan för att slippa spikningar.

En turbo fungerar genom att komprimera insugsluften innan den når förbränningsrummet, ju större luft/bensinblandning du får in desto högre effekt. Ju högre komprimering, ju högre tryck i turbon. När turbon överladdar så bygger den upp ett högre tryck än den klarar av och dumpar då ut allt turbotryck. Normalt sett sker detta automatiskt före den gör några skador på turbon (är självklart inte bra i längden) och den stryper även bensintillförsen, känns ungefär som du ska sätta näsan i vindrutan om du är inne i en fullgasacceleration.
Vet tyvärr inte riktigt hur turbosystemet på en 2.5T ser ut men ett turbosystem innefattar bl.a. en turbo, en dumpventil och en wastegateventil.

Dumpventilen är den som släpper på trycket när du släpper på gasen, är när denna används som du kan höra det välbekanta "PSSSH"-ljudet, detta hörs dock tydligare på en bil med en s.k. öppen dumpventil än på din som har en s.k. återcirkulerande ventil.

Wastegateventilen kan dels vara integrerad i turbon och dels sitta i ett eget hus. Funktionen är dock densamma, när du gasar så byggs ett tryck upp i turbon, när det börjar närma sig det ladd som bilen är byggd för så öppnar wastegaten sig så en del tryck släpps ut för att trycket inte ska bli för högt. Detta är ingenting du märker utan ska bilen ligga på 0.5bar så släpper den ut så pass lite så den ligger kvar där.

När däremot allt skjuts så öppnas allt helt och du går från 0.5bar till 0.0bar och bör höra ett rejält "pssh"ljud även när du har en återcirkulerande ventil. Dock kan den vara svår att höra då det brukar smälla rätt rejält i bilen.

Vi kan ta ett exempel.
Min Aero (saab) har likadant turbosystem som deras 170 och 200hk-motorer med skillnaden att de komprimerar luften betydligt sämre, bygger upp ett lägre tryck. Något som skonar bla turbinen i turbon som slipper snurra lika fort för att komprimera den. 170hästaren bygger upp ett tryck på 0.5bar, min tar ut mer från början, är rejält chippad, nya kammar, portad topp osv. Det jag har problem med just nu är att när det är kall fuktig luft ute (optimalt för turbon) och jag gasar fullt så når turbon över 1.8bar nästan direkt där den på en gång skjuter allt tryck och fimpar soppapumpen. Detta är inte roligt så jag har tvingats sänka effekten i väntan på större turboaggregat som klarar högre effekt.

Hoppas det klarnade lite för dig! Och som sagt, det lär inte vara någon fara för din del, händer det inte igen så kan du vara säker på att det bara var antispinnet!

/Anders

Postat: mån 29 jan 2007, 13:01
av deska
Brainded skrev:Då ska du se att vägbanan bara var lite hal just där.

Bensinen ska antändas vid tändstiftet och sedan brinna igenom förbränningskammaren. Spikning är när bensinen antänder före tändstiftet (självantänder), när detta sker så uppstår ett för stort tryck (och temperatur) i motorn och kan då skada kolvar, ventilsäten, ventiler, packningar t.ex. topplockspackningen osv. Det är därför du ska köra med 98oktan istället för 95oktan om du har en chippad bil, pressar du på en icke chippad turbo mycket så kan det också vara tänkvärt att använda 98oktan för att slippa spikningar.

En turbo fungerar genom att komprimera insugsluften innan den når förbränningsrummet, ju större luft/bensinblandning du får in desto högre effekt. Ju högre komprimering, ju högre tryck i turbon. När turbon överladdar så bygger den upp ett högre tryck än den klarar av och dumpar då ut allt turbotryck. Normalt sett sker detta automatiskt före den gör några skador på turbon (är självklart inte bra i längden) och den stryper även bensintillförsen, känns ungefär som du ska sätta näsan i vindrutan om du är inne i en fullgasacceleration.
Vet tyvärr inte riktigt hur turbosystemet på en 2.5T ser ut men ett turbosystem innefattar bl.a. en turbo, en dumpventil och en wastegateventil.

Dumpventilen är den som släpper på trycket när du släpper på gasen, är när denna används som du kan höra det välbekanta "PSSSH"-ljudet, detta hörs dock tydligare på en bil med en s.k. öppen dumpventil än på din som har en s.k. återcirkulerande ventil.

Wastegateventilen kan dels vara integrerad i turbon och dels sitta i ett eget hus. Funktionen är dock densamma, när du gasar så byggs ett tryck upp i turbon, när det börjar närma sig det ladd som bilen är byggd för så öppnar wastegaten sig så en del tryck släpps ut för att trycket inte ska bli för högt. Detta är ingenting du märker utan ska bilen ligga på 0.5bar så släpper den ut så pass lite så den ligger kvar där.

När däremot allt skjuts så öppnas allt helt och du går från 0.5bar till 0.0bar och bör höra ett rejält "pssh"ljud även när du har en återcirkulerande ventil. Dock kan den vara svår att höra då det brukar smälla rätt rejält i bilen.

Vi kan ta ett exempel.
Min Aero (saab) har likadant turbosystem som deras 170 och 200hk-motorer med skillnaden att de komprimerar luften betydligt sämre, bygger upp ett lägre tryck. Något som skonar bla turbinen i turbon som slipper snurra lika fort för att komprimera den. 170hästaren bygger upp ett tryck på 0.5bar, min tar ut mer från början, är rejält chippad, nya kammar, portad topp osv. Det jag har problem med just nu är att när det är kall fuktig luft ute (optimalt för turbon) och jag gasar fullt så når turbon över 1.8bar nästan direkt där den på en gång skjuter allt tryck och fimpar soppapumpen. Detta är inte roligt så jag har tvingats sänka effekten i väntan på större turboaggregat som klarar högre effekt.

Hoppas det klarnade lite för dig! Och som sagt, det lär inte vara någon fara för din del, händer det inte igen så kan du vara säker på att det bara var antispinnet!

/Anders
oj det var ett rejält och uttömmande svar :) tack så mycket. Då kan jag kanske lugna mig lite då :)
men du rekommenderar att man tankar 98 ist för 95 som jag förstår det?

Postat: mån 29 jan 2007, 14:58
av Brainy
Ligger du ofta på höga varv så skulle jag tanka 98oktan, kör du som svensson så skulle jag inte göra mig det besväret.

Värt att tänka på är att 98oktan kostar lite mer än 95oktan men bilen drar mindre med högre oktantal så det bör gå jämt ut.

/Anders

Postat: tis 30 jan 2007, 18:02
av jbl
Håller med om att det säkerligen var antispinnet. Känt det i min tidigare V70NT5-02. Trodde man hade fel på bilen.

Annars om man dra på vid tort väglag och det klipper till så är det mest troliga din magnetventil som är trasig. Sitter vid sidan om luftfiltret åt motorns håll med tre slangar inkopplade.

Postat: lör 10 feb 2007, 21:44
av Bothner
Hej Jag har ett liknande problem som visar sig vid kick down i stadstrafik som motorvägsstress. Det är en D5:a 03 och det knakar till i som det verkar vänster framhjul samtidigt som den tappar effekt helt under hela tiden tills jag släpper gaspedalen och "börjar om" med en mjukare gasning! Senast låg effekttappet i under ca 5 sekunder med ca 1000rpm på mätaren? Trots fullgas! ingen antispinnlampa har lyst!

Skulle det som knakar kunna vara någon turboslang som vakuumsugs eller luftfilterburken?
Allt detta händer ganska ofta men inte alltid.
Ibland tror jag det kommer efter att jag hållt på bromsen och snabbt kickat down.
Tackar på förhand