Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tegel
#1253602
Tjena. Köpte för ca en vecka sen en xc90aut 2014 som rullat 11000 mil, fullservad och nyservad för 500 mil sen. Gick helt fantastiskt på provkörningen, kände av nån hård nerväxling men inget annat. Hämtade ut bilen och körde en tur med familjen, på väg hem genom stan vid två rödljus direkt efter varandra så stannade jag och stog stilla på driven och när jag släppte bromsen så ryckte bilen till rätt kraftigt innan den rullade igång. Har efter detta kört ca 30 mil och många start och stopp utan att lyckats få detta igen+ att jag inte känner av några hårda nerväxlingar längre. Kan det ha att göra med adaption av lådan eller ska man misstänka nåt annat? Bilen går förövrigt riktigt bra.
av Tegel
#1253898
Pratade med Volvo verkstan och dom tror att det beror på neutralkontrollen i kombination med för högt tryck i lådan. Ska lämnas in på måndag för att nolla adaptionen med dator
av Tegel
#1254610
Fick tillbaka bilen efter nollad adaption och den växlar lite mer oroligt än innan + att den har ryckt vid rödljus igen men mkt mjukare ryck. Vilket den i stort sett slutat med efter ca 80 mil körning av mig innan nollställningen. Detta ger mig hopp om att det kanske trots allt beror på adaption av lådan
av Tegel
#1261200
Uppdatering efter ca200mil. Lådan går vid körning riktigt bra. Har haft nåt enstaka "rödljus ryck" under tiden, nu har dock ett nytt irriterande moment dykt upp. När man står parkerad på p och lägger i d så rycker bilen till, till r från p så känns det ok. Verkar bara hända när bilen är varm. Nån som har idé vad kan bero på? Har garanti kvar än på Volvo.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1261247
Står bilen i lutning vid rödljus när den rycker till?
Vissa bilar har en "spärr" när den står i lite lutning som släpper några sekunder efter att man har tagit foten från bromspedalen. Detta kan upplevas som ryckningar när man direkt trycker på gasen.
När det gäller flytt från P till D, du har väl P-bromsen alltid ansatt när du parkerar bilen?
Jag håller foten på bromsen, lägger i P-bromsen sedan lägger jag i P-läget. Åt andra hållet: Foten på bromsen, i med D eller R sedan lossa P-bromsen.
av Tegel
#1261776
Förtydligar mig mig lite. Jag sitter i bilen med foten på bromsen hela tiden. Är bilen/lådan varm så rycker bilen till, känns nästan som den vill hoppa iväg när man går till d från p. Släpper alltså aldrig bromsen under tiden. Kall bil så känns det ingenting.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1261792
Läst tidigare på forumet att man kan träna växlingen från P till D själv genom att stå still och växla mellan dessa. Sök på forumet så hittar du nog ett bättre svar :). Hursom är det inte normalt, alla automater jag haft genom åren har gått att växla mellan P och D utan att ha foten på bromsen och övergången har gått mjukt.
Användarvisningsbild
av wissel
#1263208
Det skall inte gå att flytta växelväljaren mellan Pläget utan att hålla ner bromsen. Du får ombesiktning om det går att göra. Been there done that.😞
Användarvisningsbild
av frasse4
#1263210
Ja man måste ha foten på bromsen för att släppa på spaken från P, men man kan lyfta på foten direkt för det är alltid 2-3 s fördröjning innan växeln går i. Mellan N och D kan man nästan alltid dra utan att bromsa, men där har jag kört några bilar som nan måste hålla ner bromsen på :).

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]