Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
#1253586
Grannens fläkt till tempgivaren i CCM:en lät en del så sade till honom att sätta dammsugaren mot gallret men inte pilla innanför.
Han fick inte ut allt damm med dammsugaren så en lite skruvmejsel stacks in för att få ut det sista.

Nu är hela CCM:en stendöd och felkoden är att det inte finns ngn kommunkation till den.

Om han har förstört den tunna tråden borde väl inte hela CCM:en slockna?
Finns det ngt annat som han kan förstört innaför gallret som orsakat kortis eller annat?
Senast redigerad av 1 berrabus, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1253604
Nej, kvaddar man kupetempgivaren stannar aspireringsfläkten och den reglerar värme/kyla mycket konstigt.
Men fungerar i övrigt.
Iaf på senare modeller. En tidig 2001 kanske beter sig annorlunda....

Har han tagit ur den och bommat nån kontakt?
Säkring?
Kortsluta borde inte ge annat än felkod på hög signal...

Man rengör fläkten dementerad från CCM.
Den sitter skruvad bakpå och hela paketet tas loss ganska lätt. Detta gör man kanske 2ggr under bilens livslängd om man inte har lurviga hundar i bilen stup i ett.
Sen tar man MYCKET försiktigt ut damtussar från fläkthållet. INTE via gallret ens med dammsugare.
av berrabus
#1253637
Ok.

Han fick aldrig ur den och det var därför han petade med mejsel. Har själv haft ur den idag och alla kontakter sitter där de skall.

Vanliga säkringarna som sitter på sidan av instrumentanelen är hela. Läste om någon F10 under ratten men har inte letat efter den ännu.
av MickeM
#1253697
Du har en liten säkringspanel ovanför pedalerna,
Man får ta ner plastpanelen ovanför pedalerna för att se den.
Dåligt/luddigt beskrivet i instruktionsboken.

Visst kan man testa med en systemåterställning medelst lossa batteriet, men skulle inte hoppas för mycket....
Ev felkoder kommer igen om felet är kvar.
av berrabus
#1253959
johnnype skrev:På en 05'a och nyare ja

Inte på TS 01'a
Menar du systemåterställning eller menar du att det inte finns en F10 under ratten?
av berrabus
#1255007
Har tagit tag i detta igen och konstaterat att:
- termistorn är trasig
- spänning finns fram till CCM
- fläkten snurrar som den skall

Har även provat detta
men hjälpte tyvärr inte i mitt fall.

Om man byter CCM och sätter dit en begagnad, måste jag till Volvo för att de skall programmera den?

Om VIDA säger att den inte har kontakt med CCM, går det att omprogrammera den på ngt sätt iallafalll och testa om den som sitter i bara tappat minnet?

Något annat jag kan testa?
av MickeM
#1255009
Eller köper du en ny givare för 12kr och löder dit.
se här:
viewtopic.php?f=19&t=42924

Byta CCM är kostsamt, även till begagnad pga Volvo besöket som krävs.
En ny CCM är ohemult dyr. +6000kr.

Men kontakt med CCM borde den ha trots att givaren är paj, tyvärr.
Det var tråkigare...
Det skulle bli felkod bara.
Det fick min, men allt annat fungerade utom aspireringsfläkten.
Nu har jag en 2005 med modernare CAN-nät, än en 2001, förvisso.
Så det kan skilja i beteende...
av berrabus
#1255013
Precis som du skriver hjälper det nog inte att bara byta ut termistorn. Måste ju få igång CCM först vilket jag hoppades skullle funka med kortslutningen.
av berrabus
#1255016
Kan jag i VIDA hitta vilket artikelnr det är på CCM:en i fråga?
Funderade på att testa att köpa en på skroten som har samma artikelnummer då det verkar funka utan att ladda in ngt programvara.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]