Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1253338
Hade under en begränsad tid en gammal V70, i glappet som blev mellan kvaddad bil och ny bil. Cirkus ett halvår.
För den som är nyfiken så är här statistik över bränsleförbrukningen på denna. Blandade vägar med stadstrafik och hela vägen till 47-milakörningar på alla hastighetsgränser vi har i landet.

V70CarConsumption.PNG
V70CarConsumption.PNG (9.3 KiB) Visad 903 gånger
#1254754
Fin statistik!
Min S60 2.4 170hk aut snittar ca. 1.1L / Mil, dock så går den mest korta körningar och stadstrafik. Medelhastigheten enligt färddatorn 35km/h.
Får en att vilja byta bil till något snålare tyvärr fast man gillar Volvon.
Diesel känns ju inte så optimalt när man har 1 mil till jobbet och kör mycket kort, kanske får bli en hybrid nästa gång..
#1254919
Elcykel är inget att tänka på då när man kör 1-2 mil till och från arbetsplatsen året runt.. Mini elbil känns inte heller så lockande och budgeten och laddmöjligheterna sätter stopp för en mer normal elbil eller laddhybrid.
Har kikat lite på Toyota Auris hybrid som verkar vara den enda vettiga hybridkombin i min prisklass på max 125-150k, vet ni någon annan kandidat får ni gärna tipsa :-D
#1254929
Om du menar en till två mil totalt per dag är det väl perfekt cykelavstånd redan utan el om man inte har helt trasig kropp. Uppåt två mil enkel däremot kan börja kännas rätt långt, inte minst tiden om man har hyfsat fri färd med bilen att jämföra med.
#1254934
Enkel resa, har alltså 2 eller 4 mil tur och retur beroende på vilken verkstad jag jobbar på. Cykel funkar säkert fint en skön sommarmorgon, men i ösregn eller vintersnö så känns det inte så lockande. Latheten spelar väl en liten roll med..
#1255084
Men det finurliga är att du kan cykla de där 150-200 dagarna per år då vädret är helt okej.
Sedan finns ju regnkläder också dessutom...
150 dagar gånger 3 mil gånger 1 l/mil gånger 15,5 per liter = cirkus 7.000 spänn.
Plus extremt förbättrad hälsa både fysiskt såväl som psykiskt!

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]