Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1253157
Jaha, nu har min bakre ljuddämpare börjat läcka.
Inte särskilt förvånande eftersom det är en svag punkt.

Tilläggas bör att det handlar om min 2005 V70 140hk.

Jag började söka efter inköpställe osv, och märker att de dyrare "märkesdämparna" bara passar Tom 2004 och är en annan 2005-2007..
Tex Vparts säljer bara tom 2004.

Men Skruvat, Biltema Mister Auto och andra noname-försäljare hävdar samma bakdämpare tom 2007.
Bilderna på de tom 2004 visar exakt min dämpare vad jag kan se.
Kastat upp dubbelt för en märkesdämpare som kanske håller nått år längre kommer inte att hända på något som är så jättelätt utbytt.

Kan någon veta vad som är skillnaden på ljuddämparen före resp efter 2005?
Är det bara kromade ändröret eller liknande trams?
Främre röret skiljer, även hos de billigare, men inte bakre som sagt.
Om (tex Biltemas) dämpare inte passade 2005 och nyare borde dom ha hört det och dom skulle ha ändrat utbudet.....
#1253423
Jag mätte röret strax innan dämparen till ca 60mm UTVÄNDIGT.
Så muffen på nya dämparen måste vara ca 60mm INVÄNDIGT.
55mm skulle inte funka.
Då blir nya dämparen INNUTI gamla röret, och så är det inte tänkt.
Jag ska mäta Biltemas dämpare på affären innan jag köper. Synd att jag har 12mil tur o retur om det är fel. Då ska jag upplysa dom.....
#1255418
Ok, jag har nu monterat Biltemas bakre ljuddämpare på min V70 2005. (Den skall passa 2001-2007)

Den passar utmärkt, men den har ett kortare slutrör. Där är skillnaden före och efter facelift.
Så utblåset sitter nu jämns med kofångaren, och inte nån cm bakom som förut.
Jag kanske sätter dit nått universal slutrör så det blir nån cm längre.

Jag fick mer dovt avgasljud i bilen, (lite som 850) på lågvarv, men nya rör låter mer innan dom sotat lite.
Inte störande högt. Bara annorlunda.
#1255520
MickeM skrev:Ok, jag har nu monterat Biltemas bakre ljuddämpare på min V70 2005. (Den skall passa 2001-2007)

Den passar utmärkt, men den har ett kortare slutrör. Där är skillnaden före och efter facelift.
Så utblåset sitter nu jämns med kofångaren, och inte nån cm bakom som förut.
Jag kanske sätter dit nått universal slutrör så det blir nån cm längre.

Jag fick mer dovt avgasljud i bilen, (lite som 850) på lågvarv, men nya rör låter mer innan dom sotat lite.
Inte störande högt. Bara annorlunda.
En idé...

Jag tror du skulle gilla Straight Single Tube/Straight Double Tube/Silver/Blue Universal Car Vehicle Exhaust Muffler Steel Tail Pipe KZH. Lägg till den i din önskelista!

https://www.wish.com/c/5a3097d4a2ef5572e141b098

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]