Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SamuelH
#1251598
Tjena!
För drygt en månad sedan köpte jag en V70 2,5T AWD årsmodell 2003. Bilen har några skönhetsfel och några bucklor här o var samt lite rost. Bilen är köpt i syfte att få den i fint skick igen. Ett av dessa problem oroar mig lite.

Det är nämligen så att när man växlar vid lite högre varv, runt 2800 och uppåt, och när man gasar och varvar lite och sedan släpper gasen så kommer det rökpuffar ur avgassystemet. Röken är blå/grå och varirerar lite i storlekar på molnen beroende på hur hårt man gasar. Vad kan detta vara? Blå rök=olja, har kollat oljestickan och oljan var strax över mitten. Värt att nämna är att bilen är mycket pigg och är inte orkeslös på något vis! Den går alltså bra i motor och låda om man bortser från denna rök. Avgassystemet är heller inte helt tätt, det är dåligt svetsat efter en lagning fram i systemet och hål i bakre ljuddämparen (låter riktigt gött när man står bakom bilen).

Så min fråga är till er som vet något om detta eller har haft liknande problem vad nu detta kan vara? Jag har lovat mig själv att inte lägga ner för mycket pengar i bilen så hoppas det inte är dyrt!

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 SamuelH, redigerad totalt 0 gånger.
av SamuelH
#1251644
Någonting skrev:På Saab:ar så brukar blå-rök vid acceleration betyda att turbon är på väg att ge upp, vet dock inte om det samma gäller Volvo-bilar.
Det sitter en turbo på denna också, dock lättrycksturbo. Men borde den inte rycka när man kör och gå allmänt konstigt om turbon skulle va kass?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1251654
Kolla igensatt vevhusventilation. Rasad turbo på dessa har jag aldrig hört om på detta forum.
av SamuelH
#1251656
frasse4 skrev:Kolla igensatt vevhusventilation. Rasad turbo på dessa har jag aldrig hört om på detta forum.
Låter troligt, hur kollas detta? Lossar man på slangar eller kan man kolla med hanske över oljepåfyllningslocket?


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av MickeM
#1251859
SamuelH skrev: mån 28 maj 2018, 12:27
frasse4 skrev:Rasad turbo på dessa har jag aldrig hört om på detta forum.
Lossar man på slangar eller kan man kolla med hanske över oljepåfyllningslocket?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Handske funkar, och ventilationen bör kollas först som sagt.

Rasad turbo förekommer givetvis.
Men dåliga är dom inte.
av SamuelH
#1251870
MickeM skrev:
SamuelH skrev: mån 28 maj 2018, 12:27
frasse4 skrev:Rasad turbo på dessa har jag aldrig hört om på detta forum.
Lossar man på slangar eller kan man kolla med hanske över oljepåfyllningslocket?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Handske funkar, och ventilationen bör kollas först som sagt.

Rasad turbo förekommer givetvis.
Men dåliga är dom inte.
Vad är symptomen på rasad turbo? Är inte det att bilen är orkeslös och ryckig? För den är mycket pigg faktiskt.


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av MickeM
#1252083
Symptomen kan variera mellan motorstopp pga att turbon låser sig, till rökutvexkling och oljeförbrukning.
Det sistnämnda sker oftast innan nån större märkbar skillnad på motorgången, eftetsom original jobbar den inte så hårt.

Men allt kan hända.

Vevhusventilationen är en servicepunkt som många slarvar med, och därför korkar den igen.
Speciellt på turbo.
Sällan på sugmotorer även om man ska ha ögonen på dom också.
av SamuelH
#1252092
MickeM skrev: mån 28 maj 2018, 19:11 Symptomen kan variera mellan motorstopp pga att turbon låser sig, till rökutvexkling och oljeförbrukning.
Det sistnämnda sker oftast innan nån större märkbar skillnad på motorgången, eftetsom original jobbar den inte så hårt.

Men allt kan hända.

Vevhusventilationen är en servicepunkt som många slarvar med, och därför korkar den igen.
Speciellt på turbo.
Sällan på sugmotorer även om man ska ha ögonen på dom också.
Okej, men borde inte röken komma på låga varv isf? Eftersom det är en lättrycksturbo?
av MickeM
#1252103
Låg eller fulltryckturbo kvittar.
Det är bara laddtrycket som skiljer. Dvs programvara.
Turbon i sig är lika. Chippa och du har en fulltryckare....

Men kolla om du har tryck i vevhusventilation innan du ger dig på turbon.
Vevhusventilationen är troligare än turbon efter vad du skriver.

Och turbo KAN "rasa" så dom laddar sämre.
Skadade fläktvingar tex, och det kan komma av glappa lager, som leder till otäta tätningar, som i sin tur ger oljerrök....
Inget är omöjligt!

Jag är ingen turboexpert, men har hållit på med några på entreprenadmaskiner, lastbil och nån personbils turbo.
Är dom bara slö pga just dåligt laddtryck är det oftare vastegaten eller dess styrning, läck i tryckrör, intercooler, dumpventiler, felaktigheter i MAPsensor osv...
Men återigen, allt är möjligt.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]