Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1251016
Jag har gjort en sköljning av min automatlåda som har gått ca 29000 mil, förbrukade upp en hel 20-litersdunk och blev väldigt nöjd med växling och allmänt uppträdande av växellådan, inte för att jag hade några större problem tidigare, såg det mer som underhåll.

Eftersom jag byter motorolja+oljefilter med 1000-milsintervaller har jag funderat över om det är värt att passa på och göra en drain&refill av tråget till automatlådan vid samma intervall. Då skulle jag byta drygt tre liter med 1000-milsintervaller i lådan. Syftet med detta skulle vara att hålla lådan glad och stora reparationskostnader borta, och hålla vätskan röd och fin och att få ut mer gammal olja och gunk förstås.

Q8-oljan som jag använde vid sköljningen kostar ca 60:- per liter, så det är en försumbar kostnad egentligen, men jag vill naturligtvis inte fippla med lådan om det är helt bortkastat.
#1251018
Hur länge till tänkte du köra bilen?

Jag gör det du beskriver med 2000 mils intervall men mest för att jag fick olja över som jag lika gärna kan använda inte för att jag tror att det egentligen spelar så stor praktisk roll på en bil som redan rullat en bit och inte lär rulla lika långt till.
#1251025
Jag hade nog tänkt behålla bilen några år till, någonstans runt 4-5000 mil eller 3-4 år med min körmängd per år. Det skulle bli upp till fem byten av motorolja och växellådsolja, kanske inte är lönt egentligen. Dessutom är det en gasbil vilket ger bilen ett visst bäst före-datum innan kostnaderna för att hålla bilen i trafik inte går att försvara, gastankarna måste bytas före besiktningen 2026.
#1251112
Du skriver inte vilken låda du har och jag vet inte om det skiljer om du har den äldre femväxlade, men på TF80 6-vxl är intervallet kring 6000 mil på t.ex polis- och taxibilar, alltså bilar som går hårt. För vanliga bruksbilar verkar konsensus vara (för det finns ju inget intervall från Volvo) byte kring 10-12000 mil för lådans välmående.

Jag kan inte tänka mig att du uppnår 0,65 l/mil i din signatur med någon plattan i mattan-körning, så jag tror lådan klarar sig mer än väl de 4-5000 milen tills avyttring eventuellt är på tapeten. Först då skulle jag börja spekulera kring att överväga fundera på att betänka fler oljebyten.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]