Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1250746
Har en Volvo v70 från 2005 som jag skaffat nyligen som jag har ett litet (?) problem med. På ettan, och särskild på backväxeln, så har den extremt lätt till motorstopp. Detta visar sig extremt tydligt i backar. Det är i princip omöjligt att komma upp för någon brantare lutning med backväxeln. Öht måste jag gasa på som satan för att inte få motorstopp när jag backar och även när jag gör det är det lätt att bilen börjar vibrera kraftigt och sen blir det motorstopp.

Det är flera servicegrejer som behöver göras som borde ha gjorts men inte har gjorts nu (bilen bra servad i övrigt), det är byte av luftfilter, tändstift, bränslefilter, motorolja och oljefilter.

Försökt googla problemet och verkar som att det KANSKE har att göra med spjällhuset? Så jag öppnade upp och kollade hur det ser ut (har bifogat bild). Ser lite smutsigt ut, kanske någon vänlig skäl kan avgöra utifrån bilden om det kan vara spjällhuset som orsakar eller bidrar till problemet.

Har inte kunnat börja rengöra det ännu eftersom det bara är en butik i hela kommunen som säljer den där spjällhusrengöringen...

Tror ni det är smutsigt spjällhus? Vad kan det annars vara?
Bilagor
Screenshot_2018-05-21-19-27-09.png
Screenshot_2018-05-21-19-27-09.png (186.16 KiB) Visad 995 gånger
#1250767
Jo, så kan det bli om gasspjället klibbar.
Speciellt på de nyare boschspjällen.

Insidan av spjällskivan skall du rengöra.
Det behövs inget annat än tsprit eller bromsrengöring sprayad på en luddfri trasa.
Även där skivan ligger än i loppet.

Nedre främre momentstag ska du se över.
Även övre bakre momentstag.
(Motorfästen)
Är dom dåliga blir kopplingen mycket svår.
#1250931
Jo farthållaren fungerar.

Nu har jag rengjort det iaf. Tog inte loss spjällhuset. Tömde en hel sprejburk med spjällhusrengöring och gnuggade loss. Använde nog fem stora trasor som blev helt svarta. En tandborste fick hjälpa till att gnugga. Helvete vad skitigt det var på insidan.

När jag sedan var klar fick jag inte igång motorn. Efter 5-10 minuters försökande gick den igång när jag startade med gasen i botten. Bolmade vit rök, antar det är rengöringsresterna som förbränns. När det väl var klart låg varvmätaren ca 100 lägre vid tomgång än den gjorde före rengöringen (från 900 till 800). Tyckte inte det var så stor skillnad så blev först lite besviken. Testade sedan att krypköra och backa omkring vid huset och då märktes det faktiskt en enorm skillnad. Känns som att rengöringen gjorde susen. Ska skriva på nytt när jag hunnit köra lite med den i trafik men det spontana intrycket var att problemet är löst nu. :-)
#1250995
Jodå det är permanent bättre ska du se. :-)
Men se också över motorfästerna jag nämnde tidigare. Du har säkert en kombo av gasspjället och fästena som alla andra, om dom inte bytts ut nyligen.

Lärdomen som jag hoppas att alla som läser detta tar till sig är:

Man ska spraya rengöringsmedel på TRASAN och torka.
INTE hejvilt i insuget.

De brännbara ångorna gör att den blir svårstartad. För fet blandning.
Medlet är inte bra för motorn heller, men någon katastrof är det inte.
Men risken för baktändning och att du skjuter sönder gasspjäll och luftburk är desto större.
Men det hände ju inte.
Den här gången iaf.
#1255820
MickeM skrev: ons 23 maj 2018, 10:21 Jodå det är permanent bättre ska du se. :-)
Men se också över motorfästerna jag nämnde tidigare. Du har säkert en kombo av gasspjället och fästena som alla andra, om dom inte bytts ut nyligen.
Vill återkoppla i denna tråden eftersom det var här som första tanken om motorfästena väcktes. Nu har jag bytt övre bakre, främre nedre och den som sitter till höger. Efter sista bytet blev bilen märkbart mer lättväxlad (tidigare var det lite trögt och "klonkigt" att dra i växlarna). Plus att den bara kändes allmänt bättre att köra. Helt klart en tydlig skillnad. Känns jättekul. :-D

Så här såg de gamla ut.

Nr 1 var lätt att värdera. Gummit närmast tummen är helt obefintligt, helt söndernött. Gick att vicka den åt alla håll utan motstånd.

Nr 2 var lite svårare att bedöma men gummit var mycket torrt och det kändes som lite väl mycket spel när jag tryckte gummit fram och tillbaka.

Svårt att säga något visuellt om nr 3, men det var efter detta byte idag som växlandet plötsligt gick mycket bättre och bilen bara presterade allmänt bättre.

Så japp, det var en toppenidé att byta motorfästena också. :-D
Bilagor
20180619_230336.jpg
20180619_230336.jpg (61.33 KiB) Visad 647 gånger
20180619_230240.jpg
20180619_230240.jpg (48.03 KiB) Visad 647 gånger
20180619_230151.jpg
20180619_230151.jpg (68.09 KiB) Visad 647 gånger
Senast redigerad av 2 Cordings, redigerad totalt 0 gång.
#1255860
Kul och informativt med återkoppling!
Bra!

Intressant att största upplevda skillnaden var med nedre högra.
Det hade jag inte gissat.

Jag har själv bytt de andra två momentstagen med stor skillnad, Men inte nedre högra, eftersom det ser helt ut.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]