Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av otto84
#1249809
För tre dagar sedan bytte jag spindelled och lossade drivaxeln från navet. När jag monterat ihop allt upptäckte jag att en ganska tjock gummibricka låg kvar på golvet. Om jag minns rätt ska den sitta mellan drivaxeln och navet. Hade varken tid eller lust att skruva isär allt igen för att sätta tillbaka den så jag tänkte att jag tar det nästa gång jag ska skruva. Ska ju ändå byta länkarmsbussningar snart.
Idag såg jag att fälgens centrumkåpa och skallen till centrumskruven till drivaxeln var borta.
Skruven var ny och drogs med rätt moment (om nu momentnyckeln visar rätt).
Kan det ha något samband med att jag glömde montera gummibrickan att skruven gick av?
Jag har ca 2,5 mil till den verkstadslokal där jag brukar skruva. Tror ni det går att köra dit eller är det säkrast att skruva hemma på gården?
Användarvisningsbild
av drlecter
#1249825
Gummibrickan har nog inget att göra med att bulten gick av. Det låter som att du drog den för hårt.. Själv brukar jag köpa ny bult på Volvo (förbehandlad med loctite). Och sedan dra på känn. Jag hade nog inte kört speciellt långt med bilen. Vad har du för momentnyckel och med vilket moment drog du?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av otto84
#1249829
Borde inte bulten gått av direkt om jag dragit den för hårt?
Min momentnyckel börjar egentligen på 42 Nm men jag ställde den lite lägre så det borde ha blivit 35 Nm. Vinkeldrog sedan 90 grader. Bulten följde med när jag köpte spindelleden (ej originaldel).
av LaRy
#1249910
Detta är ett så kallat sträckförband. Bulten agerar som en lång fjäder och detta kräver hög kvalitet på bulten. Kanske har du köpt billiga delar som kanske kommer från Kina . De kan slänga med vad som helst när det gäller kvalitet. Jag vet tyvärr från mitt jobb att man kan aldrig lita på stålkvaliteter från Kina, även om de finaste intyget med massvis av stämplar följer med.
Användarvisningsbild
av 144
#1249912
När jag skulle hjälpa min syster att skifta hjul på hennes V70 Upptäckte jag att en av dessa skruvar saknades och vem vet hur länge den hade varit borta, ingenting såg ut ha tagit skada så det är knappast någon fara för dig att köra till din meklokal.
av LaRy
#1249945
Ruville är en gammal tysk firma, så där föll mina Kina idéer. Att dra med typ 35 eller 42 Nm har ingen större betydelse. Det är bara för att ta bort glappet. Därefter drar du 90 grader, vilket medför att bulten sträcks som en fjäder med längden motsvarande 1/4 av en gängstigning.
Jag hade köpt en ny originalbult, men skickat in trasiga bulten till bildelar online24 och krävt en utredning från deras leverantör. Är Ruville seriösa skall de göra en materialanalys. Det är sådant här som gör att tillverkare måste ha spårbarhet och kunna dra tillbaks hela partier.

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]