Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shepherd
#1249680
Monterat styrenhet efter ny programvara och startar upp och bilen går jätte dåligt.
Klipper efter 2000 rpm vid lugn körning och vid jämn gas på tomgång svajar varven mellan 2000-2500 rpm konstant.
Den går dra längre i registret på högre växlar och med lite möda upp till ca 120 kmh, klipper sedan och blir helt död på pedalen utan gasrespons tills den dalat ned till ca 2000 varv igen. Startar utan problem och går som vanligt på tomgång.
Någon som har något förslag på fel? :crying:
#1249690
Gick den som den skulle innan så är ju frågan om du har rätt mjukvara. Nu kan ju gången vara dålig ett tag om boxen varit strömlös, men den ska ju ändå varva mer än sådär. Nya mjukvaran antar har laddats direkt in i boxen utan att någon varit in i boxen och lött?
#1249705
Med det beteendet så skulle det ju kunna vara ett större luftläckage eller för klen bränsletillförsel. Men det är ju osannolikt att något skulle ha skett exakt samtidigt som nya mjukvaran. Vem har levererat nya mjukvaran?
#1249709
Vill inte hänga ut någon före jag vet orsaken, firman är seriös och kunnig.
Osannolikt vet jag inte om jag håller med. Den stod 3 veckor på volvoverkstad i väntan på reparation under tiden skickade jag iväg styrenheten för detta. Tänker något med gasspjället eller liknande då den ibland blir helt död vid gas för att Sedan under 2000 Örjan gasa igen. Någon slags nödprogram som inte funkar så bra

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]