Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1249055
Gäller min v70n t5 steg 2.
Sista tiden så hackar den om man stampar på. Ibland hackar den till och det knappt märks se man gasar och ibland går den iväg bra fast små irriterade ryckningar. Precis som motorn tvekar fast försöker skicka på fullt.

Inget av dessa märks vid normal körning och inga felkoder i vida.

Tips?
av LaRy
#1249224
På min bil, en icke turbo, berodde det på att en av de två tunna svarta gummislangarna kopplade till luftrenarlocket hade hoppat av i samband med filterbyte.
av Jonas_latt
#1250368
Nu har jag bytt stift, tändspolarna, provtryckt intercooler och alla slangarna till laddtycket.
Mätt bränsletrycket vid hård körning.
Inga felkoder.

Men ändå ingen skillnad.
Lugn körning allt går bra.
Men plattan i mattan så hackar det till en ordentlig gång eller flera små hackningar.

Ibland går det stampa på utan att det hackar med 8 av 10 gånger hackar det.

Tips? Konstigt att det inte finns några felkoder tycker jag själv.
av LaRy
#1250390
Folk stirrar sig blinda på felkoder. Felkoder kan endast uppstå ifall det är elektriskt kontrollerbart, med givare o.d. Till skillnad från flygplan, sätter man inte in givare, som ej är befogade för själva driften, därmed är antal mätpunkter begränsade. Man mäter inte tryck, temperaturer och vibrationer för att det är bra att veta.
I alla styrsystem sitter det en programmerare (konstruktör) och funderar på vad som skall mätas och vilka avvikelser som skall trigga en förutbestämd kod. Av ovan nämnda skäl finns därmed problem som ej kan erhålla en felkod, det saknas mätpunkter. Även konstruktören har begränsningar i att förutse vilka felkoder som skapas.
Viktigt att inse att systemen har stora svagheter, speciellt när det gäller mekaniska problem. Det finns helt enkelt inga mätdata för att sätta felkoder. Min uppfattning är att när felkoder saknas, skall man söka i mekaniken efter exempelvis läckage, bränsletillförsel m.m.
Kommer ihåg ett exempel med en VW där dörrarna låses med vacuum och detta krånglade. Enligt VW-verkstaden fanns ingen felkod och därmed gick det ej att finna felorsak. Orsaken var att en vacuumslang lossnat i dörren, rent mekaniskt! Hur sätta felkod på avhoppad slang?
av reverend
#1250980
Kanske din boost controller eller vad den nu kallas? Eller snarare dom tre vakuum slangarna till den?
Vi som beställt nya XC60

Vapour grey?? Färgen är faktiskt skitsn[…]

Vi som beställt nya V60

Låter som ett bra val av bil :-) Jag bo[…]

Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]