Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1248724
Förra sommaren funkade ac.
I vintras byte jag lager i achjulet.

Nu har jag märkt att ac inte funkar.
felkoder :
ccm-0007 Kupetempgivare felaktigsignal
ccm-001F luftkvalitesensor
Ecm-5000 a/c tryckgivare signal saknas
ccm-0020 luftkvalitesensor för låg signal.

enligt vida : ccm yttertemperatur 27grader (stämmer)
ccm kupetemperatur 25grader (typ)

ECM - A/C tryck 94.8 Kpa ( vad ska den ligga på?? )

kupetemperaturgivaren är rengjord men såg att det går en tunn tråd innanför gallret. Den är av. Antar den inte ska vara av? kan den iså fall påverka att tryckgivaren saknal signal?

Gäller en v70n 02
av MickeM
#1248790
Kupetemperatur sensorn ska inte vara av.
Den är bara ett tvåbent NTC motstånd.

Då beter sig CCM märkligt med kupetemperaturen.
Främst i början, sen kan den styra skapligt efter övriga givare.
Men i max kallt eller max varmt struntar den i tempsensorn.
AC borde starta då.

Trycksensorsignal varnar för köldmediebrist.
Sannolikaste felet angående acn.

Kupegivaren är ett annat fel.
Finns en tråd om hur man byter den till ny. (Om den är av)
Finns inte att köpa som reservdel till Volvo, utan NTCmotståndet är en komponent ingående i CCMs kretskort.
Givaren kostar ca 15kr, men kräver hyffsad lödvana att byta ut.
Ny CCM kostar runt 7,000kr.
Begagnad CCM funkar inte rakt över i din bil, men du kan knycka själva "temperaturgivar-tornet" ur en annan ganska enkelt med att klippa och skarva två kablar bara.
(Du ser och fattar hur, om du tar isär CCM)
Här är en tråd om detta:
viewtopic.php?f=19&t=42924
av Jonas_latt
#1248821
Tack för att du stoppa mig. Tänkte åka till skroten och köpa en begagnad enhet.
Får bli att beställa ett motstånd 100kr frakt fler en sak som kosta 10kr. 😁

Kan det inte va avbrott eller trasig givare till ac?
Jag hade ju dock tryck på givaren 94.8kpa är det för dåligt?
av MickeM
#1248869
"Ac tryckgivare signal saknas"
Kan vara den givaren också......

Nått är ju knas där.
Trycket eller givaren.
Annars borde inte den felkoden finnas.
av Jonas_latt
#1248899
Nu är kupesenorn bytt. Va sjukt enkelt och kostade 8kr..

Nu är det bara ac kvar. Tycket att ac ändå skulle slå till fast det e dåligt med gas. Men kanske är så den beter sig utan/med lite gas.

Hitta flera trådar för folk körde med biltemas kylspray. Tyvärr finns den inte kvar i sortimentet längre. Polaren hade sånt "riktigt" kitt med klocka och ventil. Men tyvärr hade han inga tuber kvar.
av m2c
#1249235
Biltema har bytt gas i kylsprayen tror jag. I vilket fall som helst så är det inte lönt att bygga adapters osv när envirosafe.se säljer så billiga kits.
av Jonas_latt
#1249333
Såg detta. Finns sjukt mycket angående detta med påfyllning på nätet.
Hittat flera som kör gasol typ 60kr och ac har funkat flera år står det. Hitta tre olika sidor som det stod att gasol funkade.

Sen hitta jag vissa sidor det står att påfyllnings kitt är i princip ren gasol och e livsfarligt om man krockar men hur många kör inte med påfyllnings kitt?
av m2c
#1249383
Ren gasol kan nog funka om du har lite gas kvar och blandar upp den kvarvarande med gasol.
Alla kitt man kan köpa lagligt i sverige är en blandning as cirka 50% och 50% isobutan, det gör att trycket blir samma som r134a och effekten identisk.

De som säger att bilen blir explosiv av att köra gasol i ACn är oftast de som lever på att fixa ac och är rädd om sina inkomster.
Sådana där gasolblandningar har de kört i årtionden i bland annat australien och därifrån har man ju inte hört något om en våg av bilbränder.

Gasolblandningen har lite andra egenskaper än r134a (främst att det i vätskeform tar mer plats) så av den anledningen så fylller man cirka 30% av r134a vikten. Vilket innebär att du fyller din volvo med cirka 300 gram gasolblandning. En liten läcka som tar typ hela sommaren att läcka ut skulle jag se som totalt ofarlig, då gasol bara är brandfarlig i vissa blandningsförhållanden med luft. Men visst om hela bilen fattar eld så blir det inte bättre när någon av ac slangarna brinner av och de 300 grammen sprutas in i lågorna. Å andra sidan så bildas det väldigt giftiga gaser av r134a om den exponeras för eld.

Vill du absolut fylla r134a själv så går den att köpa i gds kit på ebay. Men i storstäder så brukar det finnas firmor som fyller för under 1000 kronor så då är det nästan inte lönt att hålla på.

Men glöm att fylla egen gasol, för du måste hålla på att bygga en egen adapter för att koppla in dig. Och det är inte värt besväret när kiten för gasol/isobutan blandning är så billiga.

Ps. På gamla p2 bilar är det normalt att kompressorn slår till och från med ganska korta intervall. Så fyll bara tills det kyler skönt. Försök inte få kompressorn att gå konstant.
av Jonas_latt
#1249429
Tack för infon. Polaren har sånt kitt med klocka och allt. Men hans flaska/tub va tom.
Enligt vad jag hitta på nätet så funkar tex biltemas små gasol tuber för gasol kök mm funka? Övervägde att fylla upp med de med hjälp av hans klocka/mätare och se så ac hoppar igång. Sen beställa hem riktiga såna flaskor och "byta"

Detta gick dock inte såg jag nu. Gasolens koppling är någon mm mindre tyvärr.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]