Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1246949
Hej , ska byta hjullager på våran v70. På den här bilen verkar drivaxlarna vara limmade, sitter som in i helvetet. Har värmt med gassvetsen tills jag trodde fettet skulle rinna ut ur yttre knuten och provat med en gigantisk 3 armad avdragare men den rör sig inte ur fläcken. Läste någon tråd där killen fått demontera länkarm med drivaxeln kvar och sätta upp i pressen, tror det tog närmare 35 ton innan det släppte.
Några fler tips innan jag blir gråhårig :mad: .
Har bytt på både en s60 och v70 tidigare där man kunde styra ut axeln för hand.
#1246988
Tyvärr har du rätt.
Man får ta spindeln och sätta rubbet i pressen.
Länkarmen behöver du ju inte ta med, och ryms inte axeln i pressen kan du dela den i yttre knuten.

Läst om flera, och hört historier svärande från en bekant pensionerad Volvomekaniker..
Personligen har jag inte behövt, tack och lov.
Finns inget annat att göra om inte värme/hetta hjälper.

Du ska ha spänn INNAN du värmer,och värm på axeltappen där skruven satt, så du ser när (om) det släpper, så inte knuten fastnar av för mycket hetta.
(Expanderar fast, eller om limmet stelnar för gott, vet jag inte, men så har jag blivt rådad)

Men det släpper inte alltid. Oftast, men inte alltid.
Ett fruktansvärt onödigt elände.

Trådskaparen har sannolikt köpt bilen med redan limmade knutar, men fett på splinsen om det klickar, gott folk!
Fett!
Inte lim!
#1262126
Fenomenet kallas "Passningsrost" se file:///C:/Users/hp-6710b/Downloads/1_sv_passningsrost..pdf
Åtgärden vid montering är att använda "Antifrettigpasta" typ SKF LGAF 3E eller ev Biltemas Metallfri pasta
Art. 36-4551 https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000037637 Ungefär samma pris
Har själv bytt på en xc70 -06 där enkelt byte av ABS krans renderade i att både hö + vä drivaxel fick pressas ur med hjälp av en 50 Tons verkstadspress
#1262143
Halloj!!!
Välkommen. Har samma problem med min. Får inte ur drivknutsaxeln ur lagret. Vi har slagit med 15kg slägga. Moterat bprt knuten och satt det i press 25 ton den sitter. Har slutat med att jag fått köpa ett begagnat lagerhus och en begagnad drivaxel.
#1262158
Hej själv o tack. Trevligt forum de här , verkligen.
Ang fastnad drivaxel i hjullagret:
Om man har hela spindelhuset uppe i pressen o har hängit på som du säger upp mot 25 ton. Då är de läge att "klappa på" med typ kraftigt mässigsdorn o slägga. Då small de till duktigt på mina båda sider. De brukar vara lösningen ofta då man använder press/avdragare.
#1270140
Efter att ha läst detta tror jag nästan att jag lämnar in min på verkstad för byte av hjullager fram. Innan jag ringer blodsugarna *läs verkstan*, någon som vet vad det brukar landa på för hjullagerbyte hö,vä fram? Sundsvallstrakten om det finns någon förtjust Sundsvallänning som har koll 8-)

Allt gott!
#1365151
Hade en liten 10 tonnare men det hände inget även om jag pressade 12 ton och värmde med gasol.Stod med 12 tons tryck i 24 timmar. Åkte och köpte biltemas 20 ton. Pressade 25 ton. Slog med slägga på drivknuten och då släppte det. Nu är ju iofs hjullagret slut efter den pressen så det får bytas med. Änden på splinesaxeln är ju ganska skadad efter all mina försök med avdragare och slägga, men det ska nog gå att borra upp hålet så skruven går in där. V70 D5 34000 mil -07
drivknut.PNG
Drivknutsaxel.
drivknut.PNG (288.68 KiB) Visad 2385 gånger
#1365355
Ouch, så mycket rost det var där.. :-o
Min V70 -00 classic har en tätning som ligger mellan hjullagret och drivknuten, den verkar sitta där bara för att vatten inte ska kunna krypa in i splinen från baksidan. Särskilt mycket skydd för lagret kan den knappast ge.. Blev tätningen bortrationaliserad på V70N?
Nya ytterknutar går för övrigt att köpa för en rimlig peng hos t.ex. Trodo.se
#1365443
Erik Å skrev: Min V70 -00 classic har en tätning som ligger mellan hjullagret och drivknuten, den verkar sitta där bara för att vatten inte ska kunna krypa in i splinen från baksidan. Särskilt mycket skydd för lagret kan den knappast ge.. Blev tätningen bortrationaliserad på V70N?
Nix. det sitter en tätning där på V70N också.
#1365566
ThomasNygards skrev: ons 19 feb 2020, 15:31 Nix. det sitter en tätning där på V70N också.
Okej, då måste enda skillnaden vara att jag har sprayat lite olja på insidan emellanåt.. ? Den här har gått 20 år!
Bytte hjullager någonstans vid halvtid så då fick förstås splinen lite nytt fett på sig
IMG_20200219_222627_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200219_222627_1CS_DxO_PL_1920.jpg (249.02 KiB) Visad 2185 gånger
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]