Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walle1
#1246438
Hej, bakgrunden är enligt följande:
tappade tomgång - bytte till renoverat gasspjäll från actronics och uppdaterade programvaran på bilia
kvardröjande för hög tomgång - laddade om programvaran på bilia, felet kvarstår och dessutom rycker den lite i gång i motorvägsfart
skruvade isär gaspedalen och gjorde rent kontaktytor - något bättre i några dagar sedan åter till samma problematik

Att gasen hänger sig lite vid tomgång kan jag leva med men ryckigheten i motorgången känner som ett varsel på något större problem som skall komma. Kan det vara tändspolarna som är på gång?

Läste även något om att lambdasonden kan vara relaterat till sånt här beteende ?

Tar tacksamt emot tips!!
av LaRy
#1246483
Ibland kan man vara blind för det enkla. Jag hade köpt en flaska startspray och kollat att alla slangar är täta och sitter fast. Startspray avslöjar ifall motorn drar tjyvluft. Jag hade vissa bekymmer med att en av de små slangarna kopplade till luftfiltret hoppat av vid filterbyte. Det gav ryckig gång vi acceleration.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]