Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1246118
Hej!

Har upptäckt att alla mina positionsljus fram inte fungerar. Har kollat över alla säkringar och alla är hela, lamporna är även dem hela.

Vet ni vad det kan vara? Har ärligt talat ingen aning om var jag ska börja leta...

Mvh
#1246202
Byt säkring nr 20 i motorrum med en annan fungerande 15A säkring, eller mät med Voltmeter/testlampa om det är spänning på båda sidor av säkringen.
(Höger och vänster positionsljus fram har separata kablar från CEM som matas med gemensam säkring i motorrum)
Lyft av batteriets jordkabel en timme, fortfarande fel? Läs av felkoder...
#1246549
Hej igen.

Har nu spenderat eftermiddagen med att testa lite. Finns spänning till ena sidan av säkringen men inte andra sidan, är det normalt?

Har även provat på att göra kontinuitetsmätning med en multimeter utan att ha någon som helst koll på hur man gör, använde chassijorden och pluspolen vid säkringslådan som punkter att testa mot. Fick dessa resultaten:

Vänster orange lampa:
Svart testkabel i gul kabel: kontinuitet mot jord
Svart testkabel i svart kabel: ingen kontinuitet mot jord eller plus
Röd testkabel i gul kabel: kontinuitet mot båda
Röd testkabel i svart kabel: kontinuitet mot jord
Ingen kontinuitet mellan kablarna i kontakten.

Höger orange lampa:
Svart testkabel i gul kabel: kontinuitet mot jord
Svart testkabel i svart kabel: ingen kontinuitet mot jord eller plus
Röd testkabel i gul kabel: kontinuitet mot båda
Röd testkabel i svart kabel: kontinuitet mot plus
Ingen kontinuitet mellan kablarna i kontakten.

Höger och vänster lampa vid halvljuset:
Svart testkabel i brun kabel: kontinuitet mot jord
Svart testkabel i svart kabel: kontinuitet mot jord
Röd testkabel i gul kabel: kontinuitet mot båda
Röd testkabel i svart kabel: kontinuitet mot båda
Kontinuitet mellan kablarna i kontakten.

Även kollat samtliga lampor igen och alla är hela och fungerande.
#1246731
jiha1968 skrev: ons 25 apr 2018, 22:53 Om säkringen endast har spänning på en sida, så är den inte hel. Byt säkring eller gör ny mätning. (mät Volt på båda sidor av säkringen medan den är kvar på sin plats)
Rätt!
Med trasig säkring eller säkringen UTPLOCKAD är det självklart ingen spänning på andra sidan.
#1246797
OK ;-) ljusbrytaren i mittläget nu, och:
mät Volt på båda sidor om säkringen när den är på plats. Detta är för att kontrollera att säkringen matas vid belastning.

Är Volt OK på båda sidor?
"Nej" = Kontrollera dåliga kontakter vid säkringen.
"Ja" = Mät Volt på vit och / eller grå kabel till strålkastarna
(vit och grå kabel är V / H-kabel för positionsljus)

Ingen volt på vit eller grå = Fel i kabel till / från CEM eller intern fel i CEM
(Volt OK = Fel i strålkastarna, osannolikt med båda sidorna samtidigt)

Demontera plasten i torkardiket och täcket över CEM, hitta den röd-vita kabeln från "säkringen" och mät Volt
Volt OK = Fel i CEM, eller kablage till strålkastare.

Mät Volt på vit och grå kabel på CEM (stift 2 på dom två 12-pinns svarta kontakterna)
Inte Volt = Fel i CEM
Volt OK = Fel på grå och vit kabel för strålkastare. (lite troligt)

Kontrollera CEM för fukt / korrosion på alla kontakter.

Ingen fukt/korrosion = intern fel i CEM.
Om LSM kan skapa detta symptom vet jag inte, men troligen inte så.

Dags att koppla på DICE/VIDA nu om du inte har gjort det innan...

Volvos fyrkraffs-system hindrar sällan framhj[…]

Löjliga priser XC70

Alltså, på riktigt??? https://www.bloc[…]

Martins S90-98

Ja, och manuella är ju extra åtrovä[…]

Servade bilen idag och fick i samband med det up[…]