Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne76
#1245986
Drivknuten på höger sida har låtit som fan en bra tag nu. I dag när jag åkte på motorvägen började det hugga i ratten. Svängde ut på vägrenen och det blev bara värre och värre, till slut slutade bilen driva framåt. Vi bogserade bort bilen från motorvägen och då var det ett jäkla liv från höger fram. Finns det en risk att jag har kört sönder något annat än drivknuten?
av MickeM
#1245991
Med riktig otur, så svar ja.
Men sannolikt inte.

Sitter centrumskruven kvar?
Annars kan hela axel inkl yttre knut dras ur navet.

Om axeln lossnat helt ifrån yttre knuten skulle den kunna veva runt och paja ABS sensor, bromsslsang, osv.
Men sannolikt inte.
Så se till att axeln inte slänger runt när bilen dras.
Friläge är ett måste, men trasiga axeln kan snurra med ändå via diffen från den andra.
Dock inte med full kraft.
av Danne76
#1246001
Tror centrumskruven sitter kvar (har inte kollat än) för när jag kom hem la jag i ettan och då hade jag drivning en meter sen försvann drivningen. När jag kröp fram den där metern så lät allt normalt
av Danne76
#1246109
Hur vet man vilken drivaxel man ska ha? När man skriver in regnr på olika bildelsbutiker får man ju upp olika alternativ. Enligt Biltema ska deras passa till min S60 från 2001 manuell låda. Kan man lita på det?
av MickeM
#1246242
Har du 2wd 140hk eller 170hk med manuell är sannolikheten hög.
De är ju absolut vanligast och naturligtvis vad Biltema skulle sälja.

Om nån har annan axel så är det turbo, AWD eller möjligen diesel.
Men inte säkert.
Automater har annan inre knut och en gummibalanserare på axeln.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]