- sön 22 apr 2018, 15:50
#1245976
Hej!
Jag har en XC70 -02 som fram till förra sommaren gick utmärkt i ACn, men förra sommaren slutade den kyla (mitt under högsommaren, stående i en bilkö med ungarna i bilen - det var inte kul) av oklar anledning. Det "kändes" som att jag kunde starta om ACn genom att stänga av den på knappen i bilen, och sen sätta igång den igen, men det hjälpte bara tillfälligt och bara ibland.
Så jag och en polare som är bilmek felsökte den på hans jobb, och märkte att jag var nere på kanske 100g gas jämfört med 1000g som ska vara i systemet. Vacuumtesterna visade inget läckage. Fyllde, och körde igen. Några veckor senare uppstod samma problem igen, och vid kontroll var det ont om gas återigen. Men fortfarande visar tryckprovet inget läckage.
Har sen kört bilen under vintern med halvdassig AC, men det har ju inte spelat nån roll...
Så, vår tanke är att kanske är en tätning på någon axel i kompressorn som läcker under gång, men när den står still läcker det inte/så lite att det inte märks på testerna. Vad tror ni? Är det en rimlig tanke och lönt att prova byta AC-kompressorn? Jag kommer inte köpa en splitter ny på Volvo då den har gått typ 30k mil, utan bättre beg eller nån kopia.
Och som en följdfråga, hur jäkligt är det att komma åt att byta AC-kompressorn på en sådan bil? Antar att det inte är som att byta tändstift direkt... Bilmekspolaren har inte bytt AC på en XC70 tidigare, så det blir spännande för oss alla.
Jag har en XC70 -02 som fram till förra sommaren gick utmärkt i ACn, men förra sommaren slutade den kyla (mitt under högsommaren, stående i en bilkö med ungarna i bilen - det var inte kul) av oklar anledning. Det "kändes" som att jag kunde starta om ACn genom att stänga av den på knappen i bilen, och sen sätta igång den igen, men det hjälpte bara tillfälligt och bara ibland.
Så jag och en polare som är bilmek felsökte den på hans jobb, och märkte att jag var nere på kanske 100g gas jämfört med 1000g som ska vara i systemet. Vacuumtesterna visade inget läckage. Fyllde, och körde igen. Några veckor senare uppstod samma problem igen, och vid kontroll var det ont om gas återigen. Men fortfarande visar tryckprovet inget läckage.
Har sen kört bilen under vintern med halvdassig AC, men det har ju inte spelat nån roll...
Så, vår tanke är att kanske är en tätning på någon axel i kompressorn som läcker under gång, men när den står still läcker det inte/så lite att det inte märks på testerna. Vad tror ni? Är det en rimlig tanke och lönt att prova byta AC-kompressorn? Jag kommer inte köpa en splitter ny på Volvo då den har gått typ 30k mil, utan bättre beg eller nån kopia.
Och som en följdfråga, hur jäkligt är det att komma åt att byta AC-kompressorn på en sådan bil? Antar att det inte är som att byta tändstift direkt... Bilmekspolaren har inte bytt AC på en XC70 tidigare, så det blir spännande för oss alla.
V70XC -02 2.4T AWD Ocean Race + BSR-PPC, 250HK