Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1245976
Hej!

Jag har en XC70 -02 som fram till förra sommaren gick utmärkt i ACn, men förra sommaren slutade den kyla (mitt under högsommaren, stående i en bilkö med ungarna i bilen - det var inte kul) av oklar anledning. Det "kändes" som att jag kunde starta om ACn genom att stänga av den på knappen i bilen, och sen sätta igång den igen, men det hjälpte bara tillfälligt och bara ibland.

Så jag och en polare som är bilmek felsökte den på hans jobb, och märkte att jag var nere på kanske 100g gas jämfört med 1000g som ska vara i systemet. Vacuumtesterna visade inget läckage. Fyllde, och körde igen. Några veckor senare uppstod samma problem igen, och vid kontroll var det ont om gas återigen. Men fortfarande visar tryckprovet inget läckage.
Har sen kört bilen under vintern med halvdassig AC, men det har ju inte spelat nån roll...

Så, vår tanke är att kanske är en tätning på någon axel i kompressorn som läcker under gång, men när den står still läcker det inte/så lite att det inte märks på testerna. Vad tror ni? Är det en rimlig tanke och lönt att prova byta AC-kompressorn? Jag kommer inte köpa en splitter ny på Volvo då den har gått typ 30k mil, utan bättre beg eller nån kopia.


Och som en följdfråga, hur jäkligt är det att komma åt att byta AC-kompressorn på en sådan bil? Antar att det inte är som att byta tändstift direkt... Bilmekspolaren har inte bytt AC på en XC70 tidigare, så det blir spännande för oss alla.
#1246025
Nja, att kylmediat försvunnit över lång tid som (tex sen bilen var ny), behöver inte betyda nått problem.
Du har ju ingen mätbar läcka heller.

Du ha till 95% sannolikhet bara för stort spel i magnetkopplingen!
Då slutar magnetkopplingen dra när det blir varmt, tex i bilkö i varmt väder.
Den orkar inte helt enkelt. För långt avstånd.
Om man är försiktig kan man ta en pinne och peta till på magnetkopplingen när den vägrar.
Då slår den till och går till den normalt bryter, och slår sen inte till igen.

Jag har fått shimsa om (ta bort nått shim) både på v70 och våran Rav4 av just den anledningen.
Även S70 jag hade innan v70.

Är spelet 1mm eller större börjar problemen.
Mät med ett bladmått.
Du har säkert 1,2 eller större.
Ska vara ca 0,3- 0,4 från början tror jag, och det slits som bromsbelägg och blir större och större. = normalt.

Att du kan starta om efter en stund är klockrent för symptomet också.
Det blir ganska snabbt värre närden krånglat första gången.

Sök tex "AC clutch" på Youtube så får du se hur man gör,
Googla "shimsa magnetkopplingen" så får du se att jag inte talar i nattmössan.

På S70 fick jag inte loss magnetplattan, så den shimsade jag med böjda plåtar istället för att riskera att ha sönder.
Gick helt prima i flera år sen.
Andra gör samma sak med små buntband som säkert också håller i åratal.
Det är ju ingen påkänning, eftersom dom bara är distanser.
Sök "AC Clutch Tie strap" för att se hur det tricket går till på film och bild.
Man lägger mellan material (plåt eller buntband) på andra sidan, kan man säga, så viloläget på magnetplattan hamnar närmare magneten.
Istället för att öppna och ta loss shims för att minska gapet.
Samma sak egentligen, men det är ju elegantare att ta bort shims.
På V70 gick det med kompressorn helt på plats, men det var satans trångt, och jag gav nästan upp men hoppade lös till sist.
På S70 kom man också åt, men den släppte inte, och jag tordes inte dra skruvarna mera.
(Detta underifrån med bilen i lyft)

Vissa AC firmor shimsar om magnetkopplingen.
Andra hävdar kompressorbyte (pga mer förtjänst och kan då också ge längre garanti).
Men går pumpen tyst och fint finns ingen mening att byta.
#1246039
Bra info, men du har nog inte läst hela min originalpost. Efter vi kollade gasen första gången tog det bara veckor innan det var rejält med saknad gas igen. Och kompressorn går när den ska, det både hörs och känns. Så jag tvivlar på att det är magnetkopplingen som spökar.
#1246049
SBergdahl:
Ok, jag bommade att det var ont om media igen.
Fick för mig att den strulade igen bara.
Mest pga överskriften "inget läckage"

Men mäta gapet skadar ju inte.

Svar på fråga i första inlägget :
Ta loss ACpumpen.
Enklast är nog att gå uppifrån.
Servopump, generator och sen ACpump.
Generatorn sitter ändå skruvad tillsammans med ACpumpen i nedre skruvarna.
#1246315
Vi har lyst med UV-lampa nu, och det är rätt uppenbart att det är läckage nånstans i kompressorn. Den var helt grön på ovansidan, och så ska det ju normalt inte vara.

Så det blir att beställa en ersättningskompressor och installera innan toksommaren kommer och slår mig i ansiktet med värmen.


EDIT:
Det är ju bara intressant att även med 40 minuters vacuumtest, så hittar vi inget läckage. Det bör väl ändå antyda att rören är OK, men att kompressorn läcker under drift? Är det inte en rimlig slutsats?
#1246387
Har du kollat så att kylfläktarna startar när Acn går och bilen står still? För om de inte gör det blir det för högt tryck och säkerhetsventilen som jag tror sitter på kompressorn löser ut. Det skulle ju kunna förklara varför det ser ut så vid kompressorn.. och då är det ju tätt vid vacumsugning också. Bara en tanke..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

#1246397
Bra fråga. Men två motfrågor då;

1. Borde inte kylvattentempen gå upp om inte bilen får kylning när den står still?
2. Skulle det inte tändas en felkod om inte kylfläkten gick när den borde?

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]