- sön 22 apr 2018, 14:04
#1245963
Diffus betyder ju "suddig och oklar" ungefär. Det får man väl nästan sätta som rubrik på besiktningens anmärkning. Om någon av strålkastarna lyser åt fel håll, för högt eller för lågt, skulle dom väl ha skrivit det, tycker jag? Även om det inte lyser med full effekt.
Leta upp en plan och vågrät yta, parkeringsplats eller liknande. Det skall också finnas en husvägg i kanten på parkeringsplatsen. Kör fram så du har några meter kvar till huset och lys framåt med halvljuset. Nu skall du se ljusskenet som i en linje: -----o-- o----- Båda ljuskäglorna skall peka på samma höjd, linjen. Använd gärna en tumstock för att kolla. Och när du står relativt nära husväggen skall också båda ljuskäglorna ha motsvarande inbördes avstånd som där strålkastarna sitter på bilen. Sedan kommer det lite svårare. Halvljuset skall lysa en viss sträcka framåt, men inte hur långt som helst. Om jag minns det rätt, så är det 40 meter? Alltså, om en person står 40 meter framför bilen i mörkret, men har t.ex en reflex hängande ganska långt ner mot fötterna, så bör du kunna se reflexen tydligt. Ser du mycket av personen, så pekar strålkastarna för högt. Ser du inget (eller mycket svagt) av reflexen så pekar strålkastarna för lågt. Men det här med 40 meter kan ha ändrats sedan jag tog körkort. Du kan säkert hitta uppgifter om detta här på internet. Om inte annat så finns det många debattörer här som kan detta. Dom hör nog av sig.
Skulle dina mätexeperiment med strålkastarna visa annorlunda, så bör du nog tala med en verkstad. På gamla bilar kunde gemene man och bilägare justera ljusbilden själv, men på dagens bilar är det något som säger mig att det är väldigt svårt. Och risken är stor att man "gör mer skada än nytta" om man inte har klart för sig hur det skall göras.