Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baua
#1245807
Hallå alla!
Har fått fantastisk hjälp av Johnny som hjälpt mig få igång vår XC90.
Felet vi haft var vår CEM som under en ganska lång tid felat vilket visat sig genom att bl.a. stänga av motor, fått mätarna att slockna etc etc för att till slut göra så bilen blev okörbar, alltså ingenting fungerade.
Har kopplat in den nya CEM och allt fungerar utom radio och navigatorn (original). När jag skulle koppla bort den gamla CEM är jag rädd att jag kortslöt ett av reläena som sitter på denna enhet, kunde inte komma bak i bagaget för att koppla ur batteriet pga att centrallåset inte fungerade och att samtliga dörrar utom förardörern gått i baklås. Har kollat igenom säkringar men hittar inga trasiga. Hittade dock att det skulle finnas en säkring nr.5 på en säkringsbox som skulle vara placerad under ratten på förarsidan, alltså där CEM är placerad. Hittar dock ingen separat säkringsdosa där och umdrar därför om jag är ute och cyklar alternativt om den kan vara göms någon annanstans. Skickar med en bild och hoppas att Ni kanhjälpa mig att berätta var den kan vara placerad.
6A7D5D53-3789-4304-86FF-11BDE86635FE.jpeg
6A7D5D53-3789-4304-86FF-11BDE86635FE.jpeg (85.9 KiB) Visad 1731 gånger
#1245825
Jag kan inte xc90, men v70N har en säkringsbox ovanför plasten vid pedalerna.
Det serXC90 ut att ha också om man tyder texten.
#1245828
Ja, på V70.
Eller jag TROR det.
Jag kollade inte så himla noga, (obekvämt, och jag behövde inte) men så långt ner går nog inte CEM.

Hursomhelst så bör du se den enkelt.
#1245851
Det finns fina bilder i handboken men här hittade jag en sida som verkar rätt mot vad jag minns står i den.


http://www.autogenius.info/volvo-xc90-m ... ox-diagram

EDIT!
Upptäckte att sidan inte fungerar med HTTPS så se till att din webbläsare inte lägger till det på adressen... Chrome och Firefox gör det automatiskt vilket medför att sidan inte kan hittas....
#1245904
Baua skrev: lör 21 apr 2018, 19:06 Verkar som att det skiljer sig mellan årsmodellerna, så jag verkar inte ha säkringsdosan som jag visar här ovan.
Jag hade bara kopplingsschema för MY03 och MY 05 och de skiljer mycket åt. MY 05 har de säkringar på CEM som du bifogade där ovan. MY 03 hade alla säkringar i kupen i den dosan som finns vid gaveln på instrumenbrädan.
Din 04 har tydligen samma kopplingar som 03.
av Baua
#1245969
Hej alla!
Många tack för alla svar.
Nu fungerar allt igen och bilen känns piggare på något sätt.
Skälet till att radion inte fungerade var för att jag satt relät som styr bla audio och nav på fel plats.
Bytte till rätt plats och voila as good as new.
Många tack för din hjälp Johnnype, riktigt bra kan jag bara säga och kan verkligen rekommendera honom om Ni behöver hjälp med Era CEM.

Mvh
Magnus
av Baua
#1245970
glock40sw skrev: sön 22 apr 2018, 06:35
Baua skrev: lör 21 apr 2018, 19:06 Verkar som att det skiljer sig mellan årsmodellerna, så jag verkar inte ha säkringsdosan som jag visar här ovan.
Jag hade bara kopplingsschema för MY03 och MY 05 och de skiljer mycket åt. MY 05 har de säkringar på CEM som du bifogade där ovan. MY 03 hade alla säkringar i kupen i den dosan som finns vid gaveln på instrumenbrädan.
Din 04 har tydligen samma kopplingar som 03.
Helt rätt!
Mvh
Magns
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]