Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1245749
Ja, jag är lite trött på att styrenheterna dör på alla V70s.. jag fick detta fel på min v70n-03 då någon av styrenheterna ”äter upp” de andra så alla bör bytas för att inte behöva köpa på sig ett lager av dem.
Jag är ju självklart i starkt behov av en ny bil då detta kommer ta onödig tid att laga eller om den får byta ägare. Och alla som säljs har samma problem!

Då kommer då min fundering som jag tänkte se om folk har koll på här:

2005 genomgick ju V70 en förändring, har då datasystemet förbättrats? Så risken för detta problem kanske minskas. Visst har de mer el, men de kanske har lärt av sina misstag..

Sedan har vi ju den första generationen, 90talisterna... där har jag bara sett en tillsalu med bytt styrenhet till ABS. Var de bättre från början tro? Jag vill ju helst ha en 2001-2007a men för att undvika veckobesök på Helmia så ;)

Hoppas någon har koll, trött på Google :D
#1245769
Det finns inget felfritt fordon.

On nån volvo har abs-bekymmer är det v70I
Men även v70N dras med trubbel i början.
Efter 03 betydligt bättre på många punkter.

Redan 2004 var ABS, Kombiinstrumentet, och gasspjället uppdaterat till betydligt bättre.

2005 uppdaterades elektroniken rejält, och ständiga förbättringar pågick naturligtvis till 2007.
Så 2007 är den bästa, kan man säga.
Generellt sett är alltid sista årgången innan skifte den bästa av sin modell.
Oavsett tillverkare.

Efterträdaren V70II så börjar det om igen med barnsjukdomar. Bakvagnsbussningar är vad jag vet om.
Elektroniken i dom har jag dålig koll på.

Men du måste ändå ha haft en rejäl osis.
Det är vanligare med kommentarer som "bästa bilen dom haft hittils" av främst personer med lång bil erfarenhet.

Samt att dom som krånglar mest är enl min erfarenhet de som modifierat en massa med öppet filter, stora turbos, och elmässigt med tveksamt kopplade slutsteg, LEDlampor osv, och sen undrar varför inget funkar, som inte direkt har med extrautrustningen att göra...
Det helt utan att ha insyn i hur CAN-systemen funkar och störs ut.
Funkar nog i en analog Volvo 940.

Obs!
Därmed INTE sagt att trådskaparen har gjort så, utan har troligen bara haft otur med sitt bilköp.
Tidiga V70N dras med en hel del barnsjukdomar el-mässig.
#1247032
SBergdahl skrev: lör 21 apr 2018, 11:07 Det låter mest som om du fått ett måndagsexemplar faktiskt. Visst har modellen lite brister men på det stora hela är de rätt pålitliga och ska inte äta upp sig själva. Det mesta var fixat till 2004 redan.
Men 90% av alla som ligger på blocket har en lysande ABS-lampa, vilket säääkerligen är styrenhetsfel eftersom de säljer bilen. Samt att Helmia säger det samma, ett typiskt fel på v70n.
#1247034
MickeM skrev: lör 21 apr 2018, 13:25 Det finns inget felfritt fordon.

On nån volvo har abs-bekymmer är det v70I
Men även v70N dras med trubbel i början.
Efter 03 betydligt bättre på många punkter.

Redan 2004 var ABS, Kombiinstrumentet, och gasspjället uppdaterat till betydligt bättre.

2005 uppdaterades elektroniken rejält, och ständiga förbättringar pågick naturligtvis till 2007.
Så 2007 är den bästa, kan man säga.
Generellt sett är alltid sista årgången innan skifte den bästa av sin modell.
Oavsett tillverkare.

Efterträdaren V70II så börjar det om igen med barnsjukdomar. Bakvagnsbussningar är vad jag vet om.
Elektroniken i dom har jag dålig koll på.

Men du måste ändå ha haft en rejäl osis.
Det är vanligare med kommentarer som "bästa bilen dom haft hittils" av främst personer med lång bil erfarenhet.

Samt att dom som krånglar mest är enl min erfarenhet de som modifierat en massa med öppet filter, stora turbos, och elmässigt med tveksamt kopplade slutsteg, LEDlampor osv, och sen undrar varför inget funkar, som inte direkt har med extrautrustningen att göra...
Det helt utan att ha insyn i hur CAN-systemen funkar och störs ut.
Funkar nog i en analog Volvo 940.

Obs!
Därmed INTE sagt att trådskaparen har gjort så, utan har troligen bara haft otur med sitt bilköp.
Tidiga V70N dras med en hel del barnsjukdomar el-mässig.
Tack för utförligt svar!
Jo, är ju supernöjd med bilen i sig, men extremt onödiga problem. Inget kommer någonsin slå 240 men lite mer komfort och möjlighet att ta sig fram på vintern vill man ju ha.
Som jag skrev till personen innan så har verkligen 90% av alla volvos på blocket en lysande ABS lampa vilket då säkerligen är styrenheten eftersom de säljer. Givare är ju bytt på 5-10 min.
Men då är första generationen inget att tänka på iaf. Och jag vill inte ha fler från början av 2000talet.
Spanar efter 05-07or nu och hoppas att det kommer gå bättre.
Om inte någon annan vet något annat om dem? Även s60 och xc70 är intressant men ”same shit different name” kan man väl säga :P
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!