Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Onkelmorra
#1245651
SBergdahl skrev:Som påpekats är det lättare att göra ett kap på en S80 än en V70. Jag saknar min men behöver kombi så det valet var enkelt.

Lampbyten är natt och dag bilarna emellan, man tror man ska skära handleden av sig på V70 för att komma åt blinkers ;)
Jo jag har läst att V70 är ett h-e att byta lampor på. Låter bra att det är lättare på S80. Är lite bortskämd med hur lätt det är att byta på 740:n :-)
av LaRy
#1245670
Angående lampor (strålkastare). S80 har mycket god belysning i jämförelse med de andra oavsett lamptyp. Detta beror helt enkelt på att bilen är bredare och strålkastarna är betydligt större, dessutom äkta glas, ej plast som gulnar. Jag har aldrig haft en bil med bättre belysning.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1245697
LaRy skrev: fre 20 apr 2018, 20:54 Angående lampor (strålkastare). S80 har mycket god belysning i jämförelse med de andra oavsett lamptyp. Detta beror helt enkelt på att bilen är bredare och strålkastarna är betydligt större, dessutom äkta glas, ej plast som gulnar. Jag har aldrig haft en bil med bättre belysning.
Både ja och nej.

S80 har väldigt bra ljus med sina halogenstrålkastare, särskilt om man sätter in lampor av bra kvalitet. Men de är inte helt unikt bra för den här generationens Volvo och alla modellerna har glasstrålkastare fram till 2004. S80:n kanske fick behålla glaset längre i och för sig, fick den plast alls innan den ersattes? Iaf, på bilarna med glasstrålkastare är åtminstone insatsen för xenon mer eller mindre identisk och är riktigt bra medan halogenet skiljer sig lite.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1245739
Personligen tycker jag s80 ser mycket snyggare ut än s60. Gillar alufälgarna som satt på tidiga t6
av AdrianH
#1245744
I den prisklassen så tycker jag att du ska hitta en S60/S80 som är i ett bra bruksskick.

visst S80in är större, lite mer bekvämare, men s60in fungerar finfint den med, har själv en 170hk, Manuel
och för att vara en bil som är över 17år gammal så är den riktigt snål, har just nu 0,73L i snitt, då självklart med väldigt lugn körning, det är iofs den enda körning jag kan och vill göra med en sådan bil.

Bilen gick nyligen igenom besiktningen helt felfritt, passade på att köpa ett par helt nya Nokian hakka green 2, 15tums. Trodde aldrig en Volvo kunde gå så tyst.

Så hittar du en fin S60i så satsa på den istället.

Personligen så hade jag valt en S60i 2.5T om jag hade haft massa pengar över och inte hade haft min 2.4a
av Onkelmorra
#1246794
Det blev en S80. 16000 mil 170 hk manuell. Endast tre tidigare ägare, varav den senaste var en pedantisk äldre herre. Hur skön bil som helst att köra och jag är helnöjd. Tackar återigen för alla svar :-D Ha en trevlig helg :-)
av S80_140HK
#1246876
Jag har haft:
S60 -01, 140hk manuell
S60 -07, D5 185hk manuell

S80 -00, 140hk manuell
S80 -01, 140hk manuell

Dock ingen V70N.

Min uppfattning är att S80 är en mycket prisvärd bil. Stora utrymmen, grym komfort, går att hitta med mycket utrustning och låga mil för nästan inga pengar alls. Håller man sig till 140/170hk med manuell låda så går dom faktiskt billigt. Om man fäller baksätet i en S80 så går det att lasta MYCKET. Man åker även kungligt i baksätet.

En S60 har mycket sämre utrymmen och mycket sämre benutrymme i bak. Svårlastad....

När det gäller V70N så får man betala mer för högre miltal och sämre utrustning. Brukar vara mer slitna också.... Därför jag aldrig haft en sån ;-)
av Onkelmorra
#1246906
LaRy skrev: tor 26 apr 2018, 23:28 Trevligt att höra. Vilken årsmodell?
99. Men den känns mycket nyare än så.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]