Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
#1245257
Hejsan,

Förra sensommaren när jag trycktestade/läcksökte AC-systemet så fick man se att det läcker i hörnet på kondensorn.
Detta gjorde att jag har i princip kört utan AC sen hösten till nu. Ska lämna in bilen på kondensor byte och lite annat och kom att tänka på en sak. Vad ska jag tänka på när allt är bytt och systemet inte varit igång i kanske 6 månader? Risk att kompressorn eller något havererat? Firman ska fylla på ny olja i kompressorn men fungerar den så byts den inte.
De ska byta kondensor, packningar, torkfilter och läcksöka allt.

Jag antar att det inte är bra att köra med lite medel i systemet då kompressorn får jobba tyngre = risk för ras?
Användarvisningsbild
av drlecter
#1245273
Är det för lite gas i systemet så går inte kompressorn ändå. Det sitter en lågtrycks-pressostat som bryter då trycket blir för lågt. Och trycket blir för lågt om det är lite gas i systemet. Så ingen fara alltså.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av kievY
#1245349
Är det farligt/meningslöst att försöka köra med ACn när det blir varmare och få lite kyla tills det är fixat'? Det enda jag märker är att det susar/låter från ventilationen när ACn ska jobba.. någon gång har det kommit rök/dimma typ.
av MickeM
#1245398
Vadå, om det dimma/rök ur utblåsen när du slog på AC?

Är det hål på evaporatorn, och inte kondensorn? Dvs den inne i bilen.

Oljedimma skulle det kunna bli då (teoretiskt), men som sagt så slår inte kompressorns magnetkoppling till alls om trycket är för lågt. Borde inte iaf.

Eller kom röken där ute?
I så fall är det hål i kondensorn.

Hände röken bara en gång kan jag tro att det var tillfället den brast.
Händer det varje gång är det nått fel.

Kyla får du då inte iaf.
av Gelis
#1245403
Problemet är att om man inte kör AC:n med jämna mellanrum så finns risken att axeltätningen på kompressorn ger sig. Dvs oljan sjunker mot lägsta punkten i systemet. Felet många gör är att stänga av AC:n under vintern.
Är den trasig så går det naturligtvis inte att köra den, men man ska vara medveten om att kompressorn kan ta stryk om den står still under väldigt lång tid.
av kievY
#1245410
Drar jag igång ACn så känner jag att det kommer kyla, dock väldigt svag kylning och man hör hur det susar/brusar typ. Enligt en mekaniker tyder ljudet på att det är för att det är lite gas i systemet och därav ljudet. Ska jag ha igång systemet så axeln får smörjning eller är det redan kört?
av MickeM
#1245491
Nej, byt trasiga kondensorn och få det omfyllt vet jag.
En vinter förstörs ingen kompressor av.
Är det minusgrader startar den ändå inte.

Det som menas är att kylmediat kan under lång stillestånd trycka sig en väg genom den tunna oljefilmen på kompressoraxeln under tätningen och börja läcka trots frisk kompressor.
Ett (friskt) ac-system skall alltid vara aktiverat och sköta sig själv.
Då håller det bäst.
Har man fel på systemet, som i ditt fall, kam man ha det avstöngt till det fixas.
Är det ett större hål i systemet, ska det fixas asap. Annars kommer det in både fukt och smuts.
Då blir det mycket dyrare att fixa.
Fuktfiltret byts iregel alltid om det öppnats, men med mycket fukt räcker det inte.
Finns tryck alls är det ju iaf hyfsat tätt, och håller sådant ute.
av kievY
#1250578
Kan meddela att jag har en fungerade AC nu. Verkstaden bytte kondensatorn och såg att det var ett hål lika stort som 2 knogar, hur det blivit av vet jag inte. Skönt med kyla igen i alla fall :-D

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]