Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mako
#1245134
Helt plötsligt började motorn läcka olja i stora mängder på höger sida. Alla säger vevaxeltätningen. Införskaffade ny packbox och skruvade isär. Men bakom drevet till kamremmen var det torraste stället på hela motorn. Se bilder. Var tror ni att oljan kan komma ifrån då? Finns det nånting som kan läcka ut olja mer än vevhusventilation, packboxarna vid kamaxlarna och oljefiltret? Sitter det en packning bak aluminiumkåpan som själva packboxen sitter i? Kan den ha gått sönder?
Bilagor
IMG_0344.JPG
IMG_0344.JPG (591 KiB) Visad 3340 gånger
IMG_0343.JPG
IMG_0343.JPG (858.15 KiB) Visad 3340 gånger
IMG_0342.JPG
IMG_0342.JPG (679.65 KiB) Visad 3340 gånger
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1245136
Aluminiumkåpan som packboxen sitter i är oljepumpen. Och dels så sitter det o-ring runt den och dels så är det en packning bakom. Någon av packboxarna till kamaxlarna eller att oljefilterhuset spruckit / inte är åtdraget ordentligt är mer troliga felkällor
Användarvisningsbild
av 144
#1245163
Jag tror också på oljefilterhuset eller något annat ställe där det är högt oljetryck.
Sådär mycket brukar det inte läcka vid en packbox, de börjar läcka lite grann vilket man hinner upptäcka i god tid.
av mako
#1246067
Det var packboxen vid främre kamaxeln. 140 kr på volvo. Men tiden det tog att rengöra vevhusventilationen var betydligt värre.
av Hakan975
#1246082
mako skrev:Men tiden det tog att rengöra vevhusventilationen var betydligt värre.
Det är nog ett vanligt problem när det börjar läcka olja under bilen och ingen ide att byta packningar innan man har åtgärdat detta. Men vilket /&¤"#! jobb !!
Användarvisningsbild
av vibbe
#1246771
Jag har ett oljeläckage vid bakre kamaxeln (packboxen) och det ser i stort sett ut som ditt läckage..
Var det enkelt att byta packbox ??
Ngt speciellt att tänka på ???
av mako
#1303786
Den bakre är ju 10 ggr lättare att byta. Där har du ingen kamrem. Det är nog gjort på 20 min.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]