Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1244759
har haft biltema ok bak men glidpinnarna är tajta och sitter som baksug i skyddsgummit , väldigt svårt dra ut dom.
sett på beläggen att dom yttre är något mer slitna med.

nån lösning ? fila större hål gummit , fila ner glidpinnarna?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1244761
Gummit har nog svällt.

Nya gummisatser är billiga på nätet och lätta att byta. Det är nog enklaste lösning. Ihop med ett bra fett för ändamålet.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1244810
Jag har noterat att just biltemas glidpinnar är i stål kontra de flesta original som är i rostfritt. Följden blir att den delen av glidpinnen som blottas mer och mer när beläggen successivt slits ner rostar. Detta gör bland annat att glidpinnen inte tillåter oket att flyta som tänkt och man får t.ex. ojämn förslitning på beläggen. Jag skulle alltså ha testat att köpa en sats nya glidpinnar (rostfria) med gummin och sedan kasta biltemas..
av mji
#1244829
Ta bort glidpinnen och gummidamasken och kontrollera så att det inte oket har rostat i hålet. Du kan också se det på gummidamasken om den är deformerad, syns tydligt i så fall. Om det är så kan du fila upp hålet lite för att få bättre utrymme för glidpinnen. Var försiktig bara så att hålet inte blir för stort. Fetta in hål, damask och glidpinne med lämpligt fett.
Hade samma problem på min V50 och löste det på det sättet framgångsrikt.
av LaRy
#1244837
Skaffa nya (original-)glidpinnar av rostfritt stål. Jobbar ibland med andra bilar som ej har detta och förstår inte hur någon vill montera icke rostfritt. Följden kommer bli att det även rostar i styrpinnens hål, jag vet. Japaner använder tyvärr galvade pinnar. Då är enda lösningen att i princip fylla pinnens hål med fett för att håla rosten borta.
Rostfritt, är den ej blank, sätt den i borrmaskinen och slipa ytan med smärjelduk och den är som ny! Biltemas lågpislösning skapar ditt problem. Det följer oftast med specialfett när du köper nya pinnar med damasker.
av Arnold
#1244963
Jeppe940 skrev: mån 16 apr 2018, 17:55 Jag har noterat att just biltemas glidpinnar är i stål kontra de flesta original som är i rostfritt. Följden blir att den delen av glidpinnen som blottas mer och mer när beläggen successivt slits ner rostar. Detta gör bland annat att glidpinnen inte tillåter oket att flyta som tänkt och man får t.ex. ojämn förslitning på beläggen. Jag skulle alltså ha testat att köpa en sats nya glidpinnar (rostfria) med gummin och sedan kasta biltemas..
Hur kan man se om glidpinnarna är av stål eller rostfritt?
av LaRy
#1244991
Kan vara svårt att se skillnad. Stålpinnar är el-galvaniserat mot rost. Jag skulle vilja säga att en ny galvad komponent ser är mer vit som chrome medan rostfritt är som diskbänken, en sorts gråare nyans. Med tiden får en galvad yta lite mer oxid.
Sedan finns det klassiska knepet, rostfritt attraheras ej av en magnet, men det gör stål.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]