Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
#1244522
Tänkte att jag skulle byta olja i lådan på min S80 04. Inte flusha lådan, bara släppa ut det som kommer när man lossat pluggen. Sedan samma visa efter några mil. Hur många liter cirkus går det åt vid varje tillfälle.

Gjorde samma sak på Camaron idag och då kom det ut ca. 3 liter. Är det något liknande på Volvon.
Vilken olja skall man använda som finns att köpa på 1L eller 5L dunk?
av Schmoyoho
#1244549
Du kan ju låta lådan pumpa ut den gamla oljan och sedan fylla på lika mycket som den tömt, vet att det går att göra på TF80-lådorna iallafall och jag tänker att det borde finnas någon liknande metod för AW55:an. Du får ut mycket mer av den gamla oljan och bytet blir bättre gjort.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1244551
Schmoyoho skrev: sön 15 apr 2018, 17:57 Du kan ju låta lådan pumpa ut den gamla oljan och sedan fylla på lika mycket som den tömt, vet att det går att göra på TF80-lådorna iallafall och jag tänker att det borde finnas någon liknande metod för AW55:an. Du får ut mycket mer av den gamla oljan och bytet blir bättre gjort.
Det går. Resultatet blir detsamma i slutänden men det går betydligt fortare eftersom man inte behöver köra en sväng och blanda mellan varven utan kan fortsätta pumpa bara.
av eddar
#1244799
Jeg tömde ut det som var, litt under 4 liter,
fyllde på samme mengd.
Sen koblade ut slangen fra kylaren, og satte på en hagetyp,
hadde en dunk med oppmärkt for 2 liter.
Startade motoren og pumpade ut 2 liter, så stannade motoren.
Fyllde på 2 liter, og startet motoren igjen, og tømde ut tills oljen ble rød (NY).
stoppet motoren og fyllde upp til rätt mengd.
Det gikk med 7 liter presis.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]