Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lundis
#1244310
Har försökt att leta lite bland svaren här, men när det läcker bromsolja för andra verkar det göra det under bilen. I mitt fall är det som rubriken lyder blött under förarmattan av bromsolja . Tycker mig kunna se att det kommer från kopplingspedalen där den ansluter mot torpedväggen. Kan det stämma? Är inte helt hemma på vad som är vad när det gäller koppling/broms. Men är det huvudcylindern som läcker?

Finns ämnet upptaget på ett annat ställe länka gärna.

Tack på förhand!
av MickeM
#1244316
Jepp.
Du har en hydraulisk huvudcylinder för kopplingen, och en annan för bromsen.
Dom delar kärl,
Samma påfyllning, men skiljeväggar innuti så en läckande koppling inte kan dränera vätskan för bromsen som är livsviktigt.

Du kan ju titta om det läcker vid slangens anlutning från koppen, och går in den vägen, eller om det kommer ifrån stången som kopplingspedalen trycker på

Troligen får du byta kopplingshuvudcylindern.

Jag vet att man ofta felaktigt säger "bromsolja" fast man vet skillnaden, men bara för info:

Bromsvätska DOT4 (som du ska ha), är INTE olja.
Inte ens en petroliumprodukt, utan den är glykolbaserad.
Absolut ingen olja i bromsarna! =Haveri!

Bara LHM oljan som Citroen använder i sitt hydrualsystem för styrservo, bromsar och gasvätskefjädring är olja, men att slå den i ett system avsett för bromsvätska = mycket kostsamt haveri som sagt!
av Lundis
#1244480
Tack för ditt svar och klargörande kring bromsvätska.

I alla fall. Jag har idag tittat lite närmare och det är ganska tydligt att det tränger ut vätska från damasken på huvudkopplingscylindern inne i coupen. Såg att en ny hittar man för runt 1200 så det får bli det. Verkar ganska ok att byta med hjälp av haynes instruktioner. Återkopplar när jobbet är gjort.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]