Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1244793
Veidec clean shot är egentligen en förgasarrengöring eller för luftmassemätare eftersom den inte lämnar efter några rester.

Jag har dock använt den till i princip allt. Rengör vevhusventilationen, sota ur motorer, rengöra innan återmontering för packningar till diverse osv, osv. Finns andra produkter som gör samma sak. Men detta har jag provat och är nöjd med.

För motorrengöring i oljan slår jag i en halv till en hel liter diesel och kör på tomgång 30 minuter innan oljebyte å filter.
#1443987
Råraksätaren skrev: mån 16 apr 2018, 15:55 Jag började ju den här tråden om en eventuell ny behandling med Biltemas motorrengöringsolja i en V70 2005:a, men jag blev intresserad av Frrla inlägg angående Tripak och Veidec Clean. Produkten Veidec Clean är okänd för mig.

I V70:an som jag haft sedan mars 2016 så har jag till motorn aldrig använt några andra behandlingar eller tillsatser än Biltemas motorrengöringsolja som jag använde sommaren 2017.

Till min gamla bil 940:an som jag hade mellan 2007-2016 använde jag ju LIQUI MOLY Motor Clean, RVS och Tripak.
Jag kollade motorns ventilspelet i 940:an två gånger under tiden som jag hade bilen, spelet var OK utan justeringar bägge gångerna och då när jag tog bort ventilkåpan så såg jag hur rent och fint allt såg ut vid ventilerna och i ventilkåpslocket.

Detta gör att jag tror på att sådana här tillsatser fungerar. Jag har i alla fall väldigt svårt att bli övertygad om att tillsatserna är verkningslösa och inte fungerar.

När jag tar bort oljepåfyllningslocket på V70:an 2005:a så ser jag mycket gamla svarta avlagringar där man fyller på motorolja. V70:an har jag ju bara behandlat en gång med Biltema motorrengöringsolja och inga andra motorbehandlingar har jag gjort på denna bil.

Däremot kan jag ju fundera på om det är värt att lägga ut pengar på någon annan behandling än Biltemas motorrengöringsolja i V70 motorn med min halvknackiga ekonomi.

Jag ska försöka att visa en bild på de svarta avlagringarna i V70:ans oljepåfyllningshål.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
DSC00171.JPG

V70:an har jag ju bara behandlat en gång med Biltema motorrengöringsolja och inga andra motorbehandlingar har jag gjort på denna bil.
Hur upplevde du resultatet då? Blev det någon förbättring?
//Nyfiken :-)
#1532605
En flaska tripac på 500 ml räcker till 350 liter Bensin . Sen ska den är också ha andra fördelar än bara höja oktanhalten som att smörja som att rengöra . Du antar att det är Etanol nu finns det ju andra Oktan höjande kemikalier också . Och som kanske heller inte ha lika stora negativa effekter . Etanol är ju till exempel korrosivt och naturligtvis uttorkande . Och alla bilmotorer gillar . tydligen inte etanol . När de skulle börja med E10 i 95 oktan så kom det en del artiklar som sade att alla bilar kan inte gå på den bensinen . Och att du istället skulle tanka 98 oktan som är upp till 5 % etanol . Enligt en person som testade den 98 oktan bensinen på Preem så var etanolhalten strax under 2 % . Så uppenbarligen har de höjt oktan halter med något annat än etanol . Men jag är säker på att det finns kraftigare och Tan höjare än den tripac erbjuder . Om det är på en produkt exempel står sju poäng där betyder inte 7 oktan det betyder 0,7 oktan . Som jag har förstått det
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]