Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1243820
V70 2005:a, automat, 140 HK.
Sommaren 2017 så hade jag i Biltemas motorrengöringsolja i bilmotorn innan oljebytet och byte oljefilter två gånger.
Efter detta såg motoroljan i motorn helt ren och fin ut ett tag, jag såg inte ens oljemängden på oljestickan eftersom oljan var ren och klar som vatten.

Nu nästan ett år efter oljebytet är motoroljan i bilmotorn svart och smutsig, vet ej hur många mil det är sedan oljebytet.

Jag funderar på om jag till sommaren ska ha i Biltemas motorrengöringsolja i bilmotorn igen innan oljebytet?

I motorn på min tidigare bil en 940 95: a, hällde jag i LIQUI MOLY Motor Clean innan oljebytet och därefter RVS behandlade jag motorn. Detta var troligen runt år 2010.
Motoroljan i denna 940: a såg aldrig mera smutsig och svart ut, byte ändå motorolja en gång per år. Min minnesbild är att det tog några månader efter oljebytena innan motoroljan blev tillräckligt färgad så att det gick att se oljemängden på oljestickan och oljan såg nästan ren ut i ett helt år mellan oljebytena i 940: ans bilmotor.
I 940: ans bensintank hällde jag Tripak bensinboster ganska ofta, kanske var det detta som gjorde att oljan i bilmotorn alltid såg så ren ut?

Denna 940 blev tyvärr stulen i början av år 2016, synd på en så bra bil med en motor som verkade vara väldigt ren invändigt.

Ska jag RVS behandla V70: an också eller är detta att kasta pengarna i sjön?

Tripak bensinboster i bensintanken på V70: an är det också att kasta pengarna i sjön?
Vänliga hälsningar
Råraksätaren
#1243825
Jag hade inte brytt mig om varken att göra fler urspolningar eller att köra andra tillsatser. Särskilt inte om du upplever att bilen inte har några andra problem. I så fall hade jag satsar på rimliga intervaller istället.

Oljan ska ju rengöra så att den blir lite smutsig är inte ett problem i sig.
#1243830
Det gick inte att få fram ett produktdatablad om vad Tripac innehåller. Dom ville ha namn och e-postadress.
Men med största säkerhet innehåller Tripac en stor del etanol! Även om det kanske finns en gnutta annat också? Så kallad blyersättning. Din motor är konstruerad långt efter att bly i bensinen förbjöds i Sverige. Alltså behöver du ingen blyersättning.

Men tänk själv, vad kostar en liter Tripac? 100, 200 kr ???
En liter E85 kostar i dagens läge under 10 kr. Du kan utan vidare köra på 10% etanolinblandning. Det gör man i flera andra EU-länder. Ingen bil har havererat av det. Dom kör alltså på det som skulle ha hetat E10, om det såldes sådant i Sverige. Effekten torde bli likvärdig med Tripac. Det är redan 5% etanol i all bensin i dag. Och bara som en liten upplysning, E85 har 104 oktan.
#1243833
Att oljan blir gulbrun/svart'aktig är ju normalt.
Blir den inte det, skulle jag fundera på om man har rätt olja.
Den ska ju rengöra motorn, och håller den sig omissfärgad, så rengör den ju inte.....
Så klart att om du gör två täta oljebyten, (vanlig motorolja) så har du knappt ingen missfärgad olja kvar, som späds ut med den nya, och därmed håller sig gulbrun längre tid.
Precis all olja får du ju inte ut vid oljebyte.
Nödvändigt? Njaaaeee, knappast, men känns ju bra.
Absolut inte skadligt, om vi säger så.
Men även spriller nya bilar får svartaktig olja ganska snabbt.

Använd olja efter rekomendation och kör rekomenderad bytesintervall eller mindre.
Det är oftast där det felar när motorer oljekoksar.
Fel oljetyp och/eller för lång bytesintervall för hur bilen brukats.

Ofta så "byter man en gång/år" punkt slut, utan hänsyn till hur den brukats eller körda mil.
I ogynnsamma fall behövs riktigt täta oljebyten. Småkörningar, tex.
Eller så körs det 3000mil+ på "ej-longelife" olja.

Rengöringsolja stup i ett finns ingen poäng med.
Är motorn kraftigt koksad, så är det mekanisk rengöring som gäller, medelst skrapande/petande och oljesil byte.

Nedan är bara mina personliga åsikter.

Bränslebooster är inget jag tror att du märker av i verklig körning.
Placebo-effekten är nog den största, tyvärr.

Nu kan jag inte Tripak bränslebooster, men tex STP injecktion trim är Alifatnafta.
(Det står tom "Nafta baserad" eller liknande på förpackningen)
Naturligtvis mycket dyrare än i färghandeln.
Nått för "Sverker-Plus" att kasta i soptunnan enl mig.....

Jag har mycket svårt att tro på mirakelmedel.
#1243920
Efter att ha flushat med rengöringsolja och RVS-behandlat motorn tror jag inte du behöver göra mer. Byt olja och filter en gång om året, thats it. Rengöringsoljan löser upp koks och avlagringar som vanligtvis inte följer ut med den gamla oljan. Men nu när motorn är ren invändigt kommer oljan du kör med göra jobbet:)
#1244324
Ja kör tripak i alla mindre maskiner som står sommar eller vinter. Startar precis som vanligt efter lång vila med bensin i förgasare mm. Även bilar som står.

Min 140hk har fått smaka på tripak och även veidec clean shot i insuget. Mest för den mentala biten, men de sotar ur förbränningsrum och rengör lamdan.

240 -92 som ja har fick i lite diesel i tanken å sotade igen. Men veidec återställde den igen å går nu bättre än förut.
#1244765
Jag började ju den här tråden om en eventuell ny behandling med Biltemas motorrengöringsolja i en V70 2005:a, men jag blev intresserad av Frrla inlägg angående Tripak och Veidec Clean. Produkten Veidec Clean är okänd för mig.

I V70:an som jag haft sedan mars 2016 så har jag till motorn aldrig använt några andra behandlingar eller tillsatser än Biltemas motorrengöringsolja som jag använde sommaren 2017.

Till min gamla bil 940:an som jag hade mellan 2007-2016 använde jag ju LIQUI MOLY Motor Clean, RVS och Tripak.
Jag kollade motorns ventilspelet i 940:an två gånger under tiden som jag hade bilen, spelet var OK utan justeringar bägge gångerna och då när jag tog bort ventilkåpan så såg jag hur rent och fint allt såg ut vid ventilerna och i ventilkåpslocket.

Detta gör att jag tror på att sådana här tillsatser fungerar. Jag har i alla fall väldigt svårt att bli övertygad om att tillsatserna är verkningslösa och inte fungerar.

När jag tar bort oljepåfyllningslocket på V70:an 2005:a så ser jag mycket gamla svarta avlagringar där man fyller på motorolja. V70:an har jag ju bara behandlat en gång med Biltema motorrengöringsolja och inga andra motorbehandlingar har jag gjort på denna bil.

Däremot kan jag ju fundera på om det är värt att lägga ut pengar på någon annan behandling än Biltemas motorrengöringsolja i V70 motorn med min halvknackiga ekonomi.

Jag ska försöka att visa en bild på de svarta avlagringarna i V70:ans oljepåfyllningshål.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
DSC00171.JPG
Add description
DSC00171.JPG (118.44 KiB) Visad 4578 gånger
#1244768
Precis under locket där är det ingen olja som cirkulerar utan bara stänk. Det är alltså knappast representativt för hur det ser ut där det spelar roll.

Att rengöringsmedlen löser upp smuts tror jag ingen tvivlar på. Det är snarare om de behövs som är diskussionen. Med rimliga bytesintervaller på oljan tror inte jag själv att de behövs.

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]