Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1243816
Hej!
Min flickvän köpte nyligen en V70N 2005 som gått 11300 mil. Vi slarvade med att undersöka den och litade på att firman som sålde den (Wreta Motor i Storvreta Uppsala) jobbade seriöst dvs hade koll på vad de lovar i sin Varudeklaration. Där står vad gäller Drivaxlar en markering N vilket innebär Normalskick för körsträcka och årsmodell.
När jag nu kryper under bilen så upptäcker jag en rejäl fettläcka längs drivaxeln på vänster yttre drivknut. Tärningen mot axeln är slut. Inte så drivknuten skär ihop i morgon, men tätt är det inte rejält smetigt runt om. Fett kommer ut vad händer då med smöreffekten inne i damasken och vatten och smuts kan med tiden ta sig in.
Av detta drar jag slutsatsen att firman bara besiktar bilen hos bilprovningen, kryssar i N för Normal i sin Varudeklaration utan att göra någon mera koll. Besiktningen ser inte och noterar inte allt sånt här det är inte en säkerhetsgrej i nuläget.

FRÅGA: Är det Normalskick att vid 11300 mil få en sådan fettläcka på en V70 2005 förekommer det vid så låga miltal?
Jag skulle vara rejält sur på Volvo om jag hade köpt bilen ny.

(Sen var ju Normal för bromsbeläggen fram att det behöver byta inom mycket kort är det normalt, ja slitagedelar men lätt å se och man hade gärna vetat vid köpet).

MVH
Thobbe
Uppsala
#1243837
Tiden är viktigaste faktorn på bilar. Alltid!
Den är ju 13år gammal vet du!

Strikt milrelaterade fel (slitdelar) är ganska billiga.

Det är åldern och därmed "folks ovilja att kosta på reparationer på gammal bil", som tar 95% av alla bilar som inte kraschar.
Milen? Extremt ovanligt!

Tvärs emot logiken, är det ändå milen som står för största värdeminskningen.
#1243854
På verkstan skulle dom ha ca 4500kr för å byta båda yttre. Så ja sa nej och beställde nya för 250spänn å bytte själv. Inte direkt lätt jobb men läser man lite å tar sig tid går de. Bytte även ena länkarmen samtidigt och en hjulinställning 3v senare så allt han sätta sig. Bilen gick bara 50km/h på byn iaf.

Också en 05 med 24 000mil och full historik. Aldrig bytta innan antar jag så de är mest ålder och salt som tar dem.
#1244028
Hej igen!
Jag läser typ dessa svar på mina fråga:
Det är även åldern som påverkar så en 2005 kan mycket väl ha det felet. Det tolkar jag då som att den tätningen längs axeln den inte bara slits av axelns rotation utan även påverkas av t.ex. vägsalt eller torkar av sig själv när tiden går.

Felet kan finnas vid 11 300 mil men de kan hålla uppemot 24000 mil om det vill sig väl.

Mao drar jag slutsatsen att Varudeklarera bilen som varande i Normalt skick för ålder och körsträcka, det kan anses sant även om det rinner ut fett ur en drivknutsdamask, man ljuger inte då?

MVH
Thobbe
#1244152
Själv har jag aldrig hört det uttrycket. Men handlar inte av firmor heller.

Har du hört med säljaren om de tar på sig eventuella repkostnader? Som privatperson har du vissa rättigheter upp till 6 månader från köpet. Någonstans bör det stå något om fel och brister och vad de kan tänkas stå för utan snack. Tex motor och drivlinegaranti mm.

Jag hade påpekat att de skulle käna på ett dammskyddsbyte nu än å byta hela drivaxeln åt dig om 2 månader :-)

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 m[…]

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]