Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddar
#1243735
En i min familj har kjøpt en V70 2005 (bensin) Four C, og har sett at bilen er skjev, og fant ut at der er forskjellige fjädrar bak.
Vi tenker byta til nye.
Noen her som vet om kvaliteten på Biltema fjädrar?
Eller andre merken? , og ev. fra hvor?
Er forsterkede fjädrar OK, eller blir dom för hård?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1243747
Det finns fyra olika fjädrar till den bilen, för att hitta rätt fjäderkod och artikelnummer på fjädern, har jag lånat denna text från Skandix.de:

Fjäderkodor till Volvo S60I, S80I, V70II, V70XC (XC70):
Koden finns på produktidentifikationsskylten på motorrummets vänstra sida (fram till mitten av 2005) eller på höger sida (från mitten av 2005).
Kontrollera kodlinjen längst ner till höger i kolumnen.
Kodlinjen har 8 siffror (Upp till mitten av 2003) eller 12 siffror (Från mitten av 2003).

Framaxelfjäderkod:
De två första siffrorna i kodlinjen, till exempel "2L".

Bakaxelfjäderkod, 8-siffrig kodlinje:
4 + 5: e siffran i kodlinjen, till exempel "28".

Bakaxelfjäderkod, 12-siffrig kodlinje:
6 + 7: e siffran i kodlinjen, till exempel "28".

Nu är inte 4C så känslig för typ av fjäder som på bilar med Nivomat, men om man vill ha rätt fjäder så...
av eddar
#1243773
Takk.
Vilka merken skall man inte köpa?
av eddar
#1244314
Ingen som vet om vilka fjädrar som är bra eller dårliga ??
av MickeM
#1244319
eddar skrev:Ingen som vet om vilka fjädrar som är bra eller dårliga ??
Det finns nog ingen som testat alla modeller, och kan ge bra svar på frågan.
Det blir bara tyckande.

Här är vad jag tror:
Till 99% sannolikhet märker du inte skillnaden på nya fjädrar av billigaste märket du hittar, mot det dyraste du kan hitta, om du fick ett blindtest.
Förutsatt att dom har samma spec.
Man kan ju inte jämföra sänkfjädrars eller husvagnsfjädrars egenskaper med de för att motsvara orginal.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1244323
Jag har Biltemas husvagnsfjädrar bak och fjädrar från TRW som om jag fattat rätt är stor originalleverantör åt flera märken. Märker ingen skillnad i finish och båda funkar så vitt jag kan avgöra på bilen. Så våldsamt många faktiska tillverkare finns det ju inte även om det finns många märken.
av kebabpizza
#1244325
Volvo original är iaf ett säkert kort, för fjäderbrott är överlag väldigt ovanligt på Volvo.
Det lite lustiga i sammanhanget är att det enda fjäderbrott jag varit med om upptäckte jag igår när sommarhjulen skulle på, vänster bak på min V70 hade fjädern (sänksats inhandlad 2011 på HOVA.COM , fabrikat okänt) brustit precis under övre fjädersätet.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1244326
kebabpizza skrev: lör 14 apr 2018, 20:01 Volvo original är iaf ett säkert kort, för fjäderbrott är överlag väldigt ovanligt på Volvo.
Det lite lustiga i sammanhanget är att det enda fjäderbrott jag varit med om upptäckte jag igår när sommarhjulen skulle på, vänster bak på min V70 hade fjädern (sänksats inhandlad 2011 på HOVA.COM , fabrikat okänt) brustit precis under övre fjädersätet.
Min S80 hade också en bruten fjäder bak på en sänksats. Den hade suttit 10000 mil då. Från H&R.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1500067
Jag har bytt båda bakfjädrarna på min XC70 2012. De var ändrade till nytt utförande. Om det var för att de rök av för ofta vet jag inte.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]