Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1243668
Vill bara dubbelkolla felkoden och ev problemet, har nämligen läst om 2 olika saker (kamaxelgivaren/VVT soleoniden) på olika håll.
Är det vanligaste att felkoden sätts för just VVT soleoniden? (avgaskammen för att precisera lite mer)
Motor går bra, inga motorlampor eller nått, fräsch olja etc.
Gäller en V70 T5, dubbla VVT´s

Dum fråga kanske, är lite trött idag. Är avgaskammen den främre/bakre sett när man står framför motorn?
#1243939
Först och främst, skulle då jag bara radera felkoden och se om den återkommer alls.
Motorlampan borde lysa om felet är aktivt.

Kommer felkoden tillbaka skulle iaf jag först ta loss solenoiden, och kolla dess sil i packningen.
Ser silen fin ut, skulle jag försöka mäta upp den och se om det är brott i magnetspolen.

Felkoden skulle kunna vara själva VVT enheten eller kamlägesgivaren också, men vanligast är nog solenoiden.
Om det vore lägesgivaren skulle den gå dåligt också, tycker jag.
Dålig VVT brukar knacka eller läcka olja.

Solenoiden borde ha en säkring nånstans också, men kanske är samma säkring för båda i ditt fall.
Men kolla säkringar är ju enkelt....

Avgaskammen är den bakre, dvs närmast torpedväggen.
#1244002
Hej! Jag hade motsvarande på insuget med felkod. Felkod kom, och avgaslampan tändes, men bilen fungerade helt normalt. Har i alla fall bytt packning med sil, pris 88 kronor på Volvo, samt rengjort solenoid samt dess hus. Lossa solenoid från dess hus, 1 st skruv. Den kan vara igendekad. Rengör med lacknafta, blås med tryckluft och kontrollera funktion med tillkopplad 12 volt, polaritet utan betydelse. Ventilen rör sig max 2 mm, men det skall ske tydligt och distinkt med klickande ljud. Kan enligt forum även vara oxid i kontakten.
Skaffa ny packning, den äldre kan spricka när du lossar den, och numera sitter det även en sil, vilket förmodligen har någon anledning. I mitt fall försvann problemet.
Efter ett visst antal starter, om felet ej kvarstår, kommer även avgaslampan att slockna.
#1244355
Ska nämnas att det va en felkod som dök upp vid en allmän data diagnos som gjordes. Tror den raderades men ska kolla i veckan igen om den är kvar.
Inget oljeläckage från dreven eller på annat håll i området, motor går bra, kan inte ens minnas att nån lampa varit tänd i panelen nån gång tidigare.
Tråden va lite mer gardering i fall felkoden är kvar och det är knas på solenoiden, köper troligen ny isf i stället för att göra rent.
Har upplevt att soleoniderna till VVT sällan blir riktigt bra av bara rengörning och ny packning när det gjorts förr på andra vagnar.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]