Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ollehoff
#1243619
Hej,

Om jag anvner cruise control på min volvo s80 2.4 2005 kommer jag spara bensin eller slösa mer?

Jag har hört cruise control på gamla bilar slösar mer bensin är detta sant?

Tack
Användarvisningsbild
av frasse4
#1243630
Cruise control är generellt det snålast sättet att köra på motorväg eftersom den håller jämn fart. Men det finns några fall då den ska undvikas, dels när man drar släp och i långa och branta uppförsbackar. Den har till uppgift att hålla förvald hastighet även om den ska ge full gas. I det senare fallet kan man såklart sänka farten på farthållaren lite.

Jag använder flitigt farthållaren även på min gamla 940 -93.
av kebabpizza
#1243633
Man använder ju farthållaren för att det är bekvämt, så om det nu skulle gå åt några droppar mer bränsle per mil under vissa omständigheter så är det ju ändå värt det.
Och under de flesta andra omständigheter går det åt mindre soppa som redan sagts :)
av LaRy
#1243636
Jag har en likadan bil som du och använder Cruise Control flitigt. Den håller hastigheten inom någon km/h backe upp och backe ned, vilket är behagligt för medpassagerare och medtrafikanter.
1) Om du kör manuellt med exakt samma hastighet, precis som Cruise Control, kommer bilen att dra exakt samma mängd bränsle.
2) Nu finns det förare som mer eller mindre håller gaspedalen på samma ställe, då kommer det att dra mindre bränsle. Detta för att bilen sackar i uppförsbacken och du tar igen hastigheten i nedförsbacken. Men därmed har du sänkt medelhastigheten, vilket automatiskt innebär mindre bränsleförbrukning. Att inte försöka hålla konstant hastighet i uppförsbacken sparar definitivt bränsle, men stackars medtrafikanter!
3) Sedan har man åkt med förare som hela tiden omedvetet varierar hastigheten, även på slät väg. Då är Cruise Control ekonomisk. Att inte hålla konstant hastighet på slät väg ökar bränsleförbrukning.

Summering, en bilmotor drar samma mängd bränsle vid lika körning, oavsett ifall du gasar eller Cruise Control gasar.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]