Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Timberbay
#1243584
Detta gäller en V70 2005.

Hade problem med elektroniken bak. Vindrutetorkaren bak, eluppvärmningen bakrutan mm. Googlade och fann att det berodde på kabelbrott vid vänster gångjärn baklucka. Flera kablar var av. Mätte upp alla med multimeter och lödde ihop samt isolerade. Nu är det bara skyltbelysningen som inte funkar. Kablaget är det inget fel på, har kollat. Jag har mätt direkt på stiften till REM (rear electronic module) så skickar den ut endast 0.17V till skyltbelysningen.

Någon som haft liknade problem eller kan tänka sig veta vad detta kan bero på?
av Timberbay
#1243592
Nej kablaget funkar som det ska inklusive lampkontakterna. Det verkar vara el-centralen som av någon anledning skickar ut för lite ström.
av MickeM
#1243605
Testa att koppla en typ 5w glödlampa direkt på REMs utgång till skyltbelysningen.
Dvs där du nyss mätte 0,17v.
Jag är inte inte 100%, men undrar om inte REM behöver känna av en förbrukare, innan den släpper iväg ström.
Det är shuntar och grejer i REM, så den beter sig kanske lite annorlunda än en analog säkringcentral med reläer.
En multimeter duger nog inte.
av Timberbay
#1243681
MickeM skrev:Testa att koppla en typ 5w glödlampa direkt på REMs utgång till skyltbelysningen.
Dvs där du nyss mätte 0,17v.
Jag är inte inte 100%, men undrar om inte REM behöver känna av en förbrukare, innan den släpper iväg ström.
Det är shuntar och grejer i REM, så den beter sig kanske lite annorlunda än en analog säkringcentral med reläer.
En multimeter duger nog inte.

Tyvärr funkade det inte. Har även testat att ta ur säkringen till REM 30 minuter för "nollställning"?

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]