Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ceska
#1243536
Det gäller V70 D5 automat MY2005 med hjälpvärmaren (ingen tidur). Har under längre tid observerat att när bränslevärmaren är inte igång tar det mycket längre tid att få värmen i kupen än med när bränslevärmaren är igång. Så min fråga är finns det vattenpump i bränslevärmaren som kan hindra frittflöde till värmarpaketet? Har någon provat att bypassa bränslevärmaren för att få bättre flöde till värmepaketet? Har läst på utländska forum att det finns vattenpump i bränslepumpen som med tiden börjar strypa flöde genom den när den ärn inte aktiv. Temperaturen i slangarna till och från värmepaket är också olika beroende om bränslevärmaren är igång eller inte: vid värmaren igång är skillnaden knappt märkbart men vid den avstängd så är skillnad som dag och natt, så det borde kunna själva värmarpaketet uteslutas, eller tänker jag här fel?
av dieselkenneth
#1243669
Det är nog inget fel. Anledningen att bränslevärmaren finns som standard i sverige är att dagens dieselmotorer är så snåla.
Värmen som motorn producerar har svårt att räcka till när det är kallt. Motorn är ju en stor klump som skall värmas upp först + ca 12 liter kylarvätska. Har själv en D5 utan värmare (italienimport) och det tar lång tid innan den kommer upp i normal arbetstemp när det är kallt. Bor på landet och får åka landsväg ca 1,5 mil innan jag har normal arbetstemp, trots att jag brukar använda elmotorvärmare Ca 2 timmar. (I stadstrafik med rödljus och rondeller går det fortare) Termostaten är kollad och fungerar perfekt. vid landsvägskörning i kall väderlek är kylaren normalt iskall. Värmepaketet räcker som kylare då:
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]