Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdrianH
#1243028
Hejsan!

Under början av min pappaledighet förra året köpte vi oss en andra bil.
Det blev en gammal S60i från 01 som endast hade rullat 16000mil. Tyvärr så levererades bilen med väldigt slitna och gamla sommar sulor, lät mer i kupén än vad dubbdäcken gör just nu. Mitt mål är att få ner bullernivån så mycket det går,

Frågan är? tror ni att ett par Nokian Hakkan Green 2 som har den lägsta ljudnivån i 15 tums klassen på 67db kommer att göra någon skillnad?

Finns det något mer jag kan göra för att få ner nivån ännu mer förutom däcken?

Med vänlig hälsning, Adrian
#1243056
Tystare däck gör klart skillnad, men sedan så är det extra ljudisolering som gäller för att få ner ljudnivån. Jag la i extra matta i min S60 och planerar att göra en liknande operation med min nuvarande V70.
#1243092
Jag har laminerade rutor i min bil men skulle vilja få ner ljudnivån lite ytterligare. Vad ska man använda på dörrarna? Har hört lite olika samt att tunnare material, vilket jag antar också "asfaltspapp" är (?), är bra på resonansdämpning men sämre på ljudisolering. Klarar man sig med att bara montera ljuddämpning på dörrarna eller är det stor skillnad om man även river i mattorna, något jag tänkt slippa?
#1243102
Jag har bitumen mattor och Biltemas foliebelagda butyl matta i mina dörrar och kan inte påstå att det blev natt och dag. Jag passade mest på när jag ändå bytte högtalare.

Jag är nyfiken på hur stor nytta taket gör, då med absorbent snarare än vibrationsdämpande. Det är ju ändå nära huvudet.
#1243157
Grymt! Tack för alla tips, detta med laminerade rutor och asfaltsmattor låter lite för ”extremt” för mig.

men jag är väldigt nyfiken på vad dessa Nokian däck kan göra för skillnad gentemot slitna Bfgoodrich från 2013.

Min plan var att bilen INTE skulle gå igenom besiktningen och att jag hade isf fått en ursäkt till min fru, för att få byta bil, men haha gamlingen gick igenom felfritt, så nu behåller jag nog bilen minst ett år till.

Det hela med tysthet i kupén började för ca 1vecka sedan, testade en Peugeot 607 fullt utrustad med en Bensin V6a. Låg i ca120km/h och kupén va helt sjukt knäpp tyst, kunde föra en diskussion med min dotter i baksätet utan att ens anstränga min röst,

Känner att fan då har denna 01a lite mer att ge när det gäller ljudnivån i kupén!
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]