Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Makedon
#1242587
Hej,

Behöver eran hjälp med följande fråga;
När jag ska starta åka från stillastående med ettan växel det känns som att bilen hoppar/spinner däcken lätt.
Detta känns tydligare när underlaget är blöt/fuktig eller när det är grus på asvfalten.
Efter jag har läst många poster blir inte klokt på vad kan orsaka detta.
Misstänker att det kan vara motorfästena men i övrig i alla andra situationer upplever inte att det kommer några vibrationen från motor eller vibrationer i ratten.
Bilen i fråga är: XC70 06 bensin 18 000 mil med manuell växellåda.

Tack för alla svar.
av MickeM
#1242593
Övre bakre ser du skicket på lättast . (Bussningen ovanpå motorn.)
Nedre främre momentstaget gör störst skillnad. (Mellan subframe och växellåda längst ner, längst fram. Ser ut som en länk liksom)
Är dom kass blir det svårt att starta mjukt.
Kopplingen upplevs "digital" liksom 0 eller 1.
Det skapar inga vibrationer av att dom är kass, utan symptomen blir som jag beskrev ovan.

Men du beskriver egentligen smutsigt gasspjäll också.
När de nyare ETAspjällen blir för klibbiga/smutsiga får de ett slags: ....inget.....inget....vroooom!! i gaspedalen när man startar från stillastående.
Även dålig segdragning. Lätt med motorstopp när man backar osv...
På en turbo är det dock en smula jobbigt att rengöra dom, eftersom spjället sitter under insugsgrenröret.

Så börja därför med bussningen och momentstaget. Är dom kass ska dom ju bytas ändå.
Det kommer att göra stor skillnad.
Är den fortfarande jobbig efter detta, så är den rengöringen nästa steg.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]