Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke47
#1242460
Hej! Jag har problem med tomgången vid kallstart-när jag startar så går varvräknaren upp till 1500rpm o går ner till normal tomgång efter ca 20 sekunder.... det är inget problem tycker jag utan det är när jag ska köra iväg som problem uppstår... när jag varvar motorn lite o släpper gasen så sjunker varvräknaren till botten....den stannar inte på tomgångsvarvtalet utan sjunker direkt till 0... detta upprepas i ca 2 min sedan håller den tomgång....går att köra bara man är snabb med växlingarna o fångar upp motorvarven emellan.... någon som kan tänkas veta vad det kan vara för problem... 05 V70 140hk mvh/Micke
av MickeM
#1242534
Och sen efter de 2 minutrarna går det helt normalt eller?

Det första du beskriver är normalt tomgångsbeteende.

Men senare när den stannar, är ju naturligtvis inte normalt.
Felkoder kanske? Lyser någon lampa?

Annars så rengör gasspjället.
På en sugmotor är det lätt som en plätt, och kostar inget alls.
Lite T-sprit eller bromsrengöring kanske, om du inte har nått hemma.
Du behöver inte ta loss det. Bara lossa grova slangen och pilla upp spjället och rengöra spjällbaksidan och spjällets anliggningsytor i loppet.
Är det väldigt mycket kladd, så bör du kontrollera vevhusventilationen också.

Även dessa ETA spjäll från Bosch mår bra av rengöring ibland. Obalans på spjällskivan ger fenomen, och frestar på i onödam.
Men dom inte lika känsliga som ETM från Magneti Marelli.

Självklart kan du ha annat fel också, men detta är ju snudd på gratis, och inte bortkastat ens om du har nåt annat fel.
Att kolla alla slangar så dom är hela och sitter på plats är ju också en självklar sak att göra.
av Micke47
#1242682
Nä inga lampor lyser el felkoder...det spelar ingen roll om motorvärmaren varit på... den stannar så fort jag gasar mer än 1500rpm.... ska prova göra rent gasspjället.... tack för tipset MickeM
av MickeM
#1242742
Vänta.. va?
"Stannar om du gasar mer än 1500varv?

Så stod det inte i första inlägget.
Där gick den inte på låga tomgångsvarvet föränn efter ca 2min körning,.
Felskrivet?

Enl första inläghet iaf, så finns chansen att kladdig spjällskiva är hela felet.
Men det är inte det vanliga symptomet på kraftig smuts i ETAspjället, dock.
Det är känslig gas och ev motorlampa med lite missvisande felkod på MAP.

Rengöring av spjället och inspektion av slangar och rör är dock det enda jag kan tipsa om utan några felkoder att gå på.
Men det är tyvärrr sannolikt att du har annat fel, det förstår du väl?
Men rengöringen är som sagt enkelt, gratis och inte bortkastat oavsett.
av Micke47
#1243004
Kanske var dåligt förklarat av mig men bilen startar o tomgången ligger på 1500rpm i ca20 sekunder innan den går ner till normal tomgång.... när den sedan ligger på normal tomgång o jag gasar lite ca 2000rpm så stannar inte varvräknaren sedan på normal tomgång utan den går ner till 0 o bilen stannar.... lika dant när jag kör o ska växla...gasar upp på ettan o ska växla till tvåan, om jag inte är snabb nog mellan växlingen så går varvräknaren ner till 0 o bilen stannar.... efter ca 2 minuters körning så försvinner problemet dvs jag kan gasa o när jag trycker ner kopplingen för växling så stannar varvräknaren på tomgångsvarvtalet innan nästa växel.... mvh/Micke
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]