Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SMN420
#1242404
Har en S60 2001 som haft lite bekymmer med att batteriet laddar ur.
Det har dock vid alla tillfällen det hänt att jag kan öppna förardörren alternativt bakluckan med nyckel.
Efter att idag kommit hem från en utlandsresa och skulle ta bilen hem från flyget visade sig batteriet vara helt dött.
Och, varken dörr eller baklucka kunde öppnas med nyckel!?

VAD GÖR JAG NU?

Tacksam för snabbt svar då jag måste ha bilen tisdag morgon.
av Rådlös
#1242410
Har du 13-polig säpvagnskontakt? Då kan du ansluta 12 volt till stift 9 (plus) och stift 11 (jord). Då får du spänning i bilen.
Har du inte någon 13-polig släpvagnskontakt, så var det någon debattör som vidhöll med eftertryck för ett par veckor sedan att man kunde ansluta sig med 12 volt på en blinkljuslampas lamphållare. Det skulle också ge en spänningssatt bil. Sök upp det inlägget och lusläs det. Jag har inte prövat, så jag lovar inte att det fungerar.
av kebabpizza
#1242456
jagrullar.se är en klippa, men skulle bilen strejka sent en kväll på en flygplatsparkering och samtidigt som man har bråttom hem är det nog att ringa vägassistans (Falck, Assistancekåren etc.) som är mitt första val ;)
av SMN420
#1242500
Tips när bilen "inte släpper in dig"!

Här är en lösning som jag lärde mig idag.

Hade ju möjligheten att få låna en bil de 6 milen hem och åka tillbaka idag för att försöka få upp bilen. Ringde först några som jag hoppades kunna ge mig tips, så jag lastade bilen med domkraft, pallbockar, kablar, startbatteri mm. En trodde att jag med "verkstadsnyckel" (?) kunde låsa upp. Vad nu det är? Jag tog med den extranyckel i alla fall som vi haft sedan vi köpte bilen för tio år sedan. Väl framme vid bilen försökte jag med denna extranyckel först i dörren, utan framgång. När jag sedan provade bakluckan, wips, och luckan gick att låsa upp. Då var det bara att ge batteriet lite ström, öppna dörrarna med "fjärrkontrollen", sätta sig i och starta bilen på första försöket. Så mitt tips är; Ha alltid extranyckeln ("verkstadsnyckeln") med dig också!
av MickeM
#1242531
....eller ett ännu bättre tips till allmänheten:

Ha koll på att dörrlåset fungerar mekaniskt med nyckeln INNAN det blir skarpt läge.
Nyckellåset används ju normalt inte, eftersom det är bekvämt med fjärrkontrollen, samt att den behövs för avaktivering av larmet.
Därför kärvar låset ihop med tiden.

Om man vrider den, och låser/låser upp, typ varje gång man tvättar bilen så upptäcks begynnande fastrostning i tid.
Eller om det är annat fel.

S60 XC90 och S80 vet jag inte, men V70 av senare modeller har ingen nycklelupplåsning för bakluckan, så endast förardörrens mekaniska upplåsning är alternativet utan ström. Annars får man krångla.

Eller om låset inte funkar, och fjärrkontrollen pajar. (Om man inte har någon annan, eller fel uppstår i mottagaren i bilen).
Då blir det INTE kul.
Bärgarna kan nog inte heller dyrka upp dörren. Särskilt inte om det är fastrostat.
Öppna innifrån går inte heller med dubbellåsta dörrar.
Då går det inte utan åverkan på bilen.
Kanske räcker med en ruta, om man tar den till Volvo, så dom kan låsa upp via OBD tex, men bara kanske....
av LaRy
#1242597
Kanske jag har fel men......... Det är något som inte stämmer med din bil. Den vanliga nyckeln passar i alla lås. Servicenyckeln passar i alla lås, utom bakluckan. Detta genom att en servicenyckel saknar ett längsgående spår som gör att den ej går att få in i bakluckans låscylinder. Tanken är att du skall kunna låsa in privata saker i bakluckan vid service utan att verkstaden kan öppna den, om du lämnar servicenyckeln till dem. Att du har en nyckel som passar endast i bakluckan, och en annan nyckel som passar endast passar övriga lås tyder på att ett eller fler lås är utbytta.
av MickeM
#1242658
LaRy skrev:Att du har en nyckel som passar endast i bakluckan, och en annan nyckel som passar endast passar övriga lås tyder på att ett eller fler lås är utbytta.
...eller fastkärvade.
av MickeM
#1246730
Shudnawz skrev: tor 26 apr 2018, 09:58 Jag fick för mig att "verkstadsnyckel" skulle vara en kofot. :D
Haha!
Kofot är väl en"kiosk-nyckel" eller "universal-nyckel".
Kallas det häromkring iaf.

Jag har inte haft nån Volvo med just Servicenyckel. Dvs endast förardörr och tändlås. Bara en gammal Saab, men där var det bara handskfacket den inte funkade till.
av Schmoyoho
#1246770
Finns det något smart sätt att koppla in sig på släpvagnskontakten för att låsa upp bilen? Vågar man ta t.ex två mindre mejslar (om vi tänker saker man skulle kunna råka ha till hands) eller vad kan/bör man brygga gapet med, mellan startkabel och kontakt? Kanske inte går så stora strömmar för att låsa upp bilen om det även går att göra via blinkersen...

Jag kom att tänka på denna manöver med släpkontakten i vintras när en kompis blev utelåst, men vågade inte mig på det. Denna gången var det turligt nog så att bilen hade låskolv i bakluckan men alla modeller har ju inte alltid det.
MickeM skrev: tor 26 apr 2018, 13:04Jag har inte haft nån Volvo med just Servicenyckel. Dvs endast förardörr och tändlås. Bara en gammal Saab, men där var det bara handskfacket den inte funkade till.
Jag tror jag inte sett service-nycklar sedan KIR-nycklarna kom, men innan det så var service-nyckeln en mörkare svart färg vad jag minns, än de vanliga gråa nycklarna.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]