Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1242030
Det gäller min V70 2003, jag köpte bilen i december och märkte när första tanken började ta slut att det blev soppatorsk trots att bilen precis börjat varna för bränslenivån och färddatorn visade att det var tio mil kvar till tom tank.

Jag har sökt på detta och läste att det är en idiotkonstruktion med sadeltank där bränslet i ena halvan av tanken sugs över till den andra där pumpen sitter, en del har råkat ut för att det bara går att köra på 30L av 70. Problemet ska tydligen kunna orsakas antingen av en slang som lossnat eller en (samma?) slang som det blivit stopp i.

Är det någon som har haft exakt samma problem att just de sista tio litrarna inte går att suga upp?

Jag kan tillägga att förra ägaren hade bilen inne på verkstad och fick bränslepumpen utbytt förra året, går den att montera fel så att den inte når ner till botten av tanken?
Senast redigerad av 1 144, redigerad totalt 0 gånger.
#1242042
Systemet med att fylla från ena halvan till den andra, med hjälp av returen, bla, fungerar prima, och innehåller inga extra rörliga delar = pålitligt.
Men baksidan är att det kräver att det finns en del bränsle att jobba med, så att säga.
Även startproblem med lite bensin om bilen lutar förekommer.

Designen av tanken är som den är, för att vara så stor som ryms under bilen.
Annars hade den max varit betydligt mendre, bara för att fungera helt felfrit till sista litern.
Inte prioriterat!

Men varför i hela friden ska du promt köra på sista litrarna?
Det är ett utmärkt sätt att få med en massa skit i bränslefiltret, kondesvatten och annat trubbel, oavsett tankdesign.
Billigare blir det ju inte. Snarare dyrare med filter, mm......
#1242050
MickeM skrev:Men varför i hela friden ska du promt köra på sista litrarna?
Det är ett utmärkt sätt att få med en massa skit i bränslefiltret, kondesvatten och annat trubbel, oavsett tankdesign.
Billigare blir det ju inte. Snarare dyrare med filter, mm......
Tanken rymmer ju 70L, då vill jag kunna köra 60 mil innan jag behöver fundera på att tanka, nu måste jag tanka efter 50mil.
#1242052
Hade så på en bil (s70 förvisso) och efter några månader körde jag ner tills lampan tände sej. Samtidigt dog bilen...
Visade sej att skvalpskyddet inuti tanken hade lossnat och flöt runt inuti.
Har det varit folk där och skruvat innan hade jag kollat deras jobb, överföringen och även att skvalpskyddet sitter fast.
#1242060
Kan ju tyckas vara irriterande, men man bör ändå inte köra med lite soppa i tanken. Bränslepumpen använder nämligen bränslet som kylmedel för att inte överhetta. Så om man kör runt med lite bränsle i tanken så kommer bränslepumpen att slitas ut snabbare.
#1242062
144 skrev:Jag kan tillägga att förra ägaren hade bilen inne på verkstad och fick bränslepumpen utbytt förra året, går den att montera fel så att den inte når ner till botten av tanken?
Är man inte försiktig så kan man skada plastslangen som går mellan pumphuset och sändaren. Och på förarsidan där sändaren sitter så är det en fjäder som ska trycka munstycket mot botten. Så är man inte försiktig när man drar in den nya pumpen så kan man orsaka problem.
#1242134
144 skrev:
MickeM skrev:Men varför i hela friden ska du promt köra på sista litrarna?
Det är ett utmärkt sätt att få med en massa skit i bränslefiltret, kondesvatten och annat trubbel, oavsett tankdesign.
Billigare blir det ju inte. Snarare dyrare med filter, mm......
Tanken rymmer ju 70L, då vill jag kunna köra 60 mil innan jag behöver fundera på att tanka, nu måste jag tanka efter 50mil.
Ok, hela 10 liter ska det inte vara kvar.
Då är nått fel. Troligen det som Marlboroman" säger.

Jag tog inte litrarna som direkta fakta, utan mer som "oprecist påstående" om att den inte blir helt tom, eftersom du inte är första som påpekar det.
Startproblem i lutning, mm.
Men mäter du faktiskt upp hela 10 liter kvar och bilen stannat, så är det åt he.
#1242163
TommyP86 skrev:Hade så på en bil (s70 förvisso) och efter några månader körde jag ner tills lampan tände sej. Samtidigt dog bilen...
Visade sej att skvalpskyddet inuti tanken hade lossnat och flöt runt inuti.
Har det varit folk där och skruvat innan hade jag kollat deras jobb, överföringen och även att skvalpskyddet sitter fast.
S70 har en normal bränsletank, på V70N kom de på den geniala idén att dra avgasröret (kardan på AWD-modeller) rakt genom bränsletanken: https://www.byggahus.se/forum/attachmen ... pg.119616/
Någonting skrev:Kan ju tyckas vara irriterande, men man bör ändå inte köra med lite soppa i tanken. Bränslepumpen använder nämligen bränslet som kylmedel för att inte överhetta. Så om man kör runt med lite bränsle i tanken så kommer bränslepumpen att slitas ut snabbare.
I så fall kan man ju bara utnyttja 2/3 av tanken innan pumpen hamnar ovanför bränslet. :|
Marlboroman skrev:Är man inte försiktig så kan man skada plastslangen som går mellan pumphuset och sändaren. Och på förarsidan där sändaren sitter så är det en fjäder som ska trycka munstycket mot botten. Så är man inte försiktig när man drar in den nya pumpen så kan man orsaka problem.
Ok, kan tillägga att det var en Autoexperten-verkstad som bytte pumpen, inte säkert att de har stenkoll på detta.
MickeM skrev: Ok, hela 10 liter ska det inte vara kvar.
Då är nått fel. Troligen det som Marlboroman" säger.

Jag tog inte litrarna som direkta fakta, utan mer som "oprecist påstående" om att den inte blir helt tom, eftersom du inte är första som påpekar det.
Startproblem i lutning, mm.
Men mäter du faktiskt upp hela 10 liter kvar och bilen stannat, så är det åt he.
Vi hade kört strax över 60 mil med en snittförbrukning på ca. 0,97 när vi fick soppatorsk (förstod inte då att det var soppatorsk eftersom det var bensin kvar enligt mätaren). Jag tänkte att jag åtminstone ska testa att fylla på mer bensin innan jag ringer bärgare så jag hämtade 10L-dunken och då startade den direkt.
#1242184
144
Det er jo meningen med varsellys og 10 liter igjen at det skal fungere som en liten reserve.
Billig-biler har dette, og det fungerer.
Det er bare tull som noen sier at det skal være sånn som du har det.
Noe er feil i din bil, måler eller tilførsel (pumpe) (?)
På min bil fungerer det perfekt.

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]