Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JaguarV12
#1241606
Jag har ett otroligt skumt problem just nu.

När sommartiden började skulle jag givetvis ställa om klockan i min Volvo XC70-07. Inga problem med att ställa fram den exakt 1h.

Klockan ställer dock tillbaka sig självt 1h till vintertid hela tiden.

Jag ställde klockan på 17.25, kikade på den i tre minuter 17.26, 17.27 och 17.28. Tar en promenad och 20 minuter senare står den på 16.48! Detta har jag nu gjort 4 ggr!

Jag har googlat och kikat men det finns inget som säger att det skulle finnas någon automatisk tidsavkännare kopplat till t.ex. RTI eller dyligt. Hur är det möjligt att klockan hela tiden ändrar sig själv så att den går 1h fel? Vad ska jag göra åt det?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1241676
Har du "sparat" inställningen? På min bil måste man markera OK efter man är färdig.
av JaguarV12
#1241695
Någon "ok" finns inte. Det är ju bara en pinne som styr digitalklockan. Dra pinnen åt höger och klockan går framåt, dra pinnen åt vänster och klockan går bakåt...
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1241725
Vad händer om du ställer fram den 2h? Vem vet kanske fungerar det :wink:

Annars så haka av minuspolen på batteriet över natten och se hur det går imorgon
av Rådlös
#1241768
Lite sidospår på den här frågan. När jag köpte min bil för alldeles snart 8 år sedan tänkte jag att: Eftersom det var så mycket finesser och elektronik i min V70 -08, så fanns det säkert en funktion som fixade detta? Så till hösten när man skulle byta till vintertid väntade jag med spänning för att få se klockan ställa om sig själv. Jag kan påpeka att jag kom från en 245 -92 med "allt manuellt". Det enda automatiska var väl diffbromsen i bakaxeln? Nu, (då) hade jag ju köpt en bil med AC, fönsterhissar, centrallås, Cruise control, ljudkontroll och kanalväljare i ratten etc. etc. Då skulle väl klockan ställa om sig automatiskt också! Men nej. Inget sådant hände. Jag skrev då till Volvo att det vore ju en enkel match att programmera något sådant. Radion var ju redan integrerad i hela bilen, så varför inte utnyttja RDS-systemet. Där finns ju en tidfunktion ständigt och den täcker hela landet. Motsvarigheten finns ju även i andra länder, så export borde inte vara något problem.

Jag fick faktiskt svar från någon utvecklingsavdelning i Göteborg kanske ett halvår senare. Dom tackade artigt för förslaget och sa att dom skulle fundera på saken, men lovade inget.

Så nu har JaguarV12 fått någon sorts "inverterad" funktion av mitt förslag utan att ha bett om det. :shock: :shock: :shock:

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]