- tis 27 mar 2018, 20:29
#1241515
Hej!
Det är ett bra tag sedan jag skrev något här på forumet. Detta beror på att bilen gått som en klocka med endast mindre problem...vilka fantastiska bilar detta är! :D
Nå, nu har det dock uppstått ett missljud från motorrummet. Det följer motorvarvtalet till 100% och hörs som tydligast när jag kopplar ur från lite högre varvtal. Bästa sättet jag kan komma på att beskriva det är som växellådor låter när man backar ganska snabbt, ett vinande. För mig känns det som att det kommer från motorrummets högra del. På tomgång är det dock svårt att höra, och eftersom det inte går att handvarva dessa motorer i motorrummet har jag inte kunnat klargöra ljudets ursprung med huvudet under motorhuven.
Jag misstänker servopumpen och ser att den har ett litet läckage:
Den stänker lite bakåt också, troligtvis genom att det droppar på remmen:
Jag måste göra lite mer felsökning, men min fråga till forumets samlade kompetens är ifall det är farligt att köra om det nu är servopumpen som är på väg att ge upp. Jag står inför en t o r-resa Stockholm-Norrköping och känner mig inte så sugen på att bli ståendes vid sidan av E4:an.
Tilläggas bör är att servon fungerar helt perfekt än så länge. Finns det någon annan misstänkt i detta, och kan i så fall denna utgöra en risk för resan?
Mvh
Fred
Det är ett bra tag sedan jag skrev något här på forumet. Detta beror på att bilen gått som en klocka med endast mindre problem...vilka fantastiska bilar detta är! :D
Nå, nu har det dock uppstått ett missljud från motorrummet. Det följer motorvarvtalet till 100% och hörs som tydligast när jag kopplar ur från lite högre varvtal. Bästa sättet jag kan komma på att beskriva det är som växellådor låter när man backar ganska snabbt, ett vinande. För mig känns det som att det kommer från motorrummets högra del. På tomgång är det dock svårt att höra, och eftersom det inte går att handvarva dessa motorer i motorrummet har jag inte kunnat klargöra ljudets ursprung med huvudet under motorhuven.
Jag misstänker servopumpen och ser att den har ett litet läckage:
Den stänker lite bakåt också, troligtvis genom att det droppar på remmen:
Jag måste göra lite mer felsökning, men min fråga till forumets samlade kompetens är ifall det är farligt att köra om det nu är servopumpen som är på väg att ge upp. Jag står inför en t o r-resa Stockholm-Norrköping och känner mig inte så sugen på att bli ståendes vid sidan av E4:an.
Tilläggas bör är att servon fungerar helt perfekt än så länge. Finns det någon annan misstänkt i detta, och kan i så fall denna utgöra en risk för resan?
Mvh
Fred
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76
Toyota Celica ST 2000 -76