Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
#1241515
Hej!

Det är ett bra tag sedan jag skrev något här på forumet. Detta beror på att bilen gått som en klocka med endast mindre problem...vilka fantastiska bilar detta är! :D

Nå, nu har det dock uppstått ett missljud från motorrummet. Det följer motorvarvtalet till 100% och hörs som tydligast när jag kopplar ur från lite högre varvtal. Bästa sättet jag kan komma på att beskriva det är som växellådor låter när man backar ganska snabbt, ett vinande. För mig känns det som att det kommer från motorrummets högra del. På tomgång är det dock svårt att höra, och eftersom det inte går att handvarva dessa motorer i motorrummet har jag inte kunnat klargöra ljudets ursprung med huvudet under motorhuven.

Jag misstänker servopumpen och ser att den har ett litet läckage:
IMG_1598.jpg
IMG_1598.jpg (1.72 MiB) Visad 277 gånger
Den stänker lite bakåt också, troligtvis genom att det droppar på remmen:
IMG_1603.jpg
IMG_1603.jpg (1.71 MiB) Visad 277 gånger
Jag måste göra lite mer felsökning, men min fråga till forumets samlade kompetens är ifall det är farligt att köra om det nu är servopumpen som är på väg att ge upp. Jag står inför en t o r-resa Stockholm-Norrköping och känner mig inte så sugen på att bli ståendes vid sidan av E4:an.

Tilläggas bör är att servon fungerar helt perfekt än så länge. Finns det någon annan misstänkt i detta, och kan i så fall denna utgöra en risk för resan?

Mvh
Fred
av MickeM
#1241519
Ta en skruvmejsel eller liknande och sätt mellan örat och misstänkt område.
Då hör du snart oljudets ursprung...

Det finns även stetoskop för ändamålet.

Läckaget såg inte hemskt ut.
Visst kan servopumpen låta.
Även generatorn, ac-pumpens frigångslager, och spännrullen.

Du kan ju också starta motorn utan multiremmen och lyssna.
Är det tyst då, är det någon av ovan.

Låter det ändå, kan det vara något som drivs av kamremmen, och då är det betydligt allvarligare.
Skär något där, pajar kamremmen mycket snart och då blir det ventilsallad....

Om något drivet av multiremmen skär, så ska man ha otur om det tar mer grejer med sig.
Men det kan hända. Även kamremmen, om man har riktig otur.

Börjar det låta betydligt mer, så skulle jag isf ta loss remmen och åka.
Stockholm Norrköping var ju inte så långt.
Då utan generator, mm, så man får spara rejält på strömmen.
Bör gå i miltals med parkeringsljus.
Remmen går att skära av, om man inte kan ta loss den där man står.

Felet ska ju åtgärdas naturligtvis.
Men om du inte hinner innan resan....
av Fred
#1241522
Tack för svaret MickeM!

Jag har försökt lyssna med stetoskop (Biltemas), men iom att jag inte kan varva motorn med handen så har jag inte lyckats hitta källan till ljudet...det låter ju nästan inte alls på tomgång och allt låter i princip likadant genom stetoskopet tycker jag.

Dessvärre har jag ingen passande torx-bit, så jag kan inte häkta av drivremmen heller.

Så det går att köra bilen helt utan drivrem? Går den ens att styra utan servopump?
av MickeM
#1241526
Ställ dig i en backe, och frirulla med bilen med motor av.
Då känner du hur styrningen känns utan servo.
Rullande är det fullt möjligt att styra.

Tänk på att du i detta fallet kan bli utan bromsservo också, så välj plats med omsorg.
Det finns undertryck kvar för några bromsningar utan motor, om allt är juste.
Det är också fullt möjligt att bromsa utan servo, men kräver betydligt högre pedaltryck.
Bromsservon funkar bara motorn går.

Kanske kan vara bra att känna på båda två utan servo....
av Fred
#1241541
Nog har jag både bromsat och styrt bilen med motorn avstängd, så det vet jag hur det känns...men jag har aldrig kört mil efter mil utan servo... :P

Ska se ifall jag hittar någon som kan sitta och varva lite när jag lyssnar i motorrummet. Det skulle vara skönt att konstatera vad det är som väsnas.

Just det, det glömde jag nämna...jag upplever att ljudet avtar lite när motorn blivit varm...men det kan vara inbillning också.
#1242049
Kolla att nivån inte är för låg. Det kan ge ett ljud som låter lite som en kompressor, eller precis som du beskriver det. Ta en titt på detta klipp och sen när du har tid kolla nivån.
https://www.youtube.com/watch?v=xsITDEN ... garoNitwit
Jag hade ett svagt vinande som gick bort när jag fyllde på min servostyrning som läcker lite från utjämningskärlets packning och röranslutningar.
av Fred
#1242059
Nivån är kollad...måste göra det då och då eftersom kärlet läcker i skarven mellan över- och underdel (vanligt fel tydligen).

Idag hade jag möjlighet att få hjälp att varva motorn när jag lyssnade med stetoskopet. Det är fortfarande svårt att avgöra helt säkert var ljudet kommer ifrån, men nu fick jag mer känslan av att det är generatorn. :roll: Knepigt det här...jag får väl köra tills något rasar... :P Hoppas bara att det inte händer för långt hemifrån...

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]